Ved, Pellets, Flis
solang: Såg att Scanspis har kommit med några nya modeller. DSA1/DSA5 i rostfritt är ju hur läckra som helst, är bara lite rädd för att dom är utanför vår budget. :-/ Finns det någon som har fått ett pris på någon av dessa?
tobbjo: "alla" använder temperaturgivare med "1-wire"-nätverk och en dator som loggar, t.ex via Rickards värmepumpslogger, finns på www.varmepumpsforum.com. Finns andra lösningar som bygger på ungefär samma teknik. T
peoe: Jo, det kanske man kan anta. Hrm. Jag återkommer...
2an: [citat] Tempen i huset ska styras av shuntstyrningen o termostaterna ska ändast ses som en max begränsare av innetempen.. Först öppnar du alla termostater fullt sen stryper du de ratiatorer i rummen där det blir för varmt så du får den tempen du vill ha via shuntstyrningen.. Efter detta kan du ställa termostaterna så dom stänger vid t.ex 1° övertemp.. Då får du så lägsta
Matss: Köper du en måttbeställd tank av tex huskvarna tanksvets och sen isloerar den med mineralull får du en riktigt skaplig tankstorlek på samma utrymme. Det finns egentligen inga bra argument för flera små tankar. Alla rörkopplingar, rör mm är lätt att bortse ifrån när man jämför pris på tankar. Jag postade en ritning i nån tråd på en mycket bra och enkel anläggning i förra
roli: Hur hade du tänkt dig? Skall hela garaget bli pannrum eller skall du sätta upp väggar så att en del av garaget + ditt gamla pannrum blir det nya?? Man får inte gå direkt mellan garaget och pannrum. Det måste vara en luftsluss mellan de två. Alternativt så har man sin ingång till pannrummet genom ytterväggen och ej genom garaget så slipper man luftslussen.
lordi: Hej, TPS Termiska Processer AB har köpt upp CP energi. Kanske du kan få tag i en manual genom dem. www.tps.se
peoe: Eftersom solen inte bara är tänkt att ge varmvatten utan även uppvärmning är det ju fullt möjligt, eller kanske till och med troligt att jag får ett energiuttag under perioder under vår och höst. Om i så fall solen ligger på känns det onödigt att elda pellets eftersom jag kommer att få uppvärmning av solen dels till tanken via panelerna och dels via fönster och väggar osv.
daniellindholm: Att placera tanken nedan pannan är väl aldrig någonsin en bra ide? Det var gjort så här förut. Funkade säkert bra, ända tills att pumpen dog och det uppmärksammades med en förstörd panna. Vet inte varför man gjorde så, men det var nog av utrymmesskäl man placerade tanken i matkällaren. Sedan fick man en snilleblixt, byggde ett litet prydligt torn med plats för 6-7 personer som
villahuvudsta: Nu har vi beställt en pelletspanna från KMP-värme , UNO, är det någon som har någon erfarenhet av den?
Gomma: [citat] Om nu 4000 kr är en marginell kostnad så menar du ett hus med ett energi behov på >50 000 kwh/år då är ju halm/fliseldning ett bra alternativ till spannmål. Gör flis av vrakved eller grot som kostar ca 100 kr/ton, med 45% fukthalt ger det 2640 kwh/ton, ca 4-5 öre kwh. http://www.nenet.nu/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml Mvh Peter
b20: Om röret mellan pannan och förugnen blir rött fort så är det för dåligt drag sedan är det väldigt viktigt att det är tätt i anslutningen mellan förugn och panna annars blir bara förugnen och röret mellan pannan varmt, meningen är att det ska vara så mycket drag och värme så att du förbränner rökgaserna när du tittar på lågan in i pannan när det brunnit ett tag ska det
2an: [citat] Här kan du köpa co2 mätare mm http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm Har själv en co2 mätare därifrån ihop med en kompis o den gick på 3600:- + moms o vätska.. Vätskan kostar iof bara ca 120:- Stora väskan kostar 5100:- + moms för 6 månader sedan Men det finns ju betydligt dyrare elektroniska men då är service underhållet rätt dyrt på dessa oxå.. Sen hur du
2an: [citat] Jepp det är de o den är rätt ny mot din grannes då detta är en -62:a :)
2an: Hmmm nu är jag ingen expert på el/styrningar men jag vet att det går fint med 2 dykrörstermostater (uppe o nere) i tanken men det krävs ett relä som fixar så den övere kallar o den nedre stoppar.. Har en kompis som jar det så iaf.. Termostaterna gick på ca 200:-/st + nå relä.. Tror det ska finnas ritning på en sådan koppling på pellets.info ::)
ppalm: 10mm S80 cellplast kanske, sedan fogar du dom 10mm mellan platta/golv med en silicon av samma färg som plattan. //PPalm
FireMaster: du ska inte mura fast röret du köper en inmurningsstos vilket egentlgen bara är ett rör som är 10mm större än rökröret som du murar fast i murstocken sen har du bara en garn mellan rören.
slipperman: Hej Angående säkerhetssystem: Jag körde ju nyligen igång mitt nya system och jag kan bara säga att jag var jäkligt tacksam över att jag kopplat på nödkylslingan i pannan. Första eldningen hade nämligen pumpen i laddomat 21:an fastnat och jag hade lagom laddat i fullt när pannan gick överstyr i temperatur, jag stod ju och eldade 65kw utan cirkulation... Bra kontroll dock att
FireMaster: eldstadsplanets krav beror på vad som krävs vid specifik kamin. står i bruksanvisningen till kaminen vilka mått såm gäller.
Kasch: Exakt. Hogander bevisar själv poängen med att bara låta folk skicka PM som engagerat sig i forumen. Sånt där borde resultera i avstängning.
pege63: [citat] Tror han menar om strömmen går så funkar ju inte pumpen i hydroforen som då skulle pumpa kallvatten in i pannan för att kyla denna? Självcirkulation får du bara om du har olika temp i pannan och ackutank, men om pannan har 97 grader och ackutanken 97 grader blir det ingen självcirkulation. Se mina frågor i tråden.
Kloge: Pannan inkopplad och proveldad.Gick fint men inte helt oväntat blev det en del luftande.Jag har kulvert på ca 20 m in till huset. Dessutom har jag träningsvärk i armarna efter allt rörgängande med 1 1/4 rör! Nu väntar jag bara på vinter så den får bekänna färg :)
Stars: Jag kör med en Tulikivi T750L som väger 810kg + nått hundratal kg till om man täcker in skorstenen i täljsten som vi gjort. Bor på drygt 123 m2 med öppen planlösning vilket gör att det aldrig blir för varmt i vardagsrummet där den står. Har mina element (direkt el) inställda på 20 grader och eldar jag ugnen riktigt varm så stiger innetempen till ca 23 grader. Har inte några exakta
Hampe: Att hugga ved · Avverka veden under vinterhalvåret, gärna under senhöst/förvinter så hinner veden torka längre tid innan du eldar upp den. · Klyv veden så snart som möjligt efter avverkningen. Kluven ved torkar på en fjärdedel av tiden jämfört med okluven ved. Barken isolerar veden så att det tar längre tid att torka ur fukten. Efter klyvning bör veden inte vara grövre än 10-20
Remma-Rambo: Var får man tag på en brännplåt till en Klafreström 826, årsmodell 1939, med eldstaden till höger? Det gäller den inre plåten (som inte är en plåt utan av gjutjärn), alltså den som sitter närmast bakugnen. Brännplåten är alldeles deformerad. Först har den böjts uppåt och sedan gått i två bitar. En del är borta och en annan del har svetsats ihop med den större. Vad är det
Lisa78: Hej, behöver tips/råd..jag har en gammal bakugn med en rejäl murstock i vardagsrum/hall (förr låg köket här) Jag vill utnyttja denna som värmekälla och undrar vad som kan vara bästa lösningen, den lilla öppningen är mot hallen och "stängd" mot vardagsrum. Mvh
pege63: Jag har en fråga ang SYR ventil 5067 till en laddomat 21. Om strömmen går så kan ju INTE pumpen i Hydrofor/hydropressen pumpa vatten från den egna brunnen till pannan om tex den skulle överstiga 97 grader (koka). Vad skulle då kyla ner panna om hela ackutanken var fulladad med 95 gradigt vatten? Jag vet att laddomat får självsirkulation om den blir strömlös men skulle det räcka för
pellefant: prova med sökfunktionen, det är iaf i år det diskuterats, jag har tyvärr inga länkar... två av varandra oberoende säkerhetssystem: 1- laddomat=självcirkulation 2-säkerhetsventil=släpper ut övertryck innan systemet sprängs