Ved, Pellets, Flis
inkognito: kloka-elin, dem nya reglerna säger att skorstenen måste vara över nock, men inte 1m över nock som tidigare, det du menar gäller pelletskaminer, och rena pelletspannor. I en skorsten som slutar 1m ovan tak får det inte gå att elda annat än pellet
Kasch: Ja, 350 grader är väl generellt rekommenderad max rökgastemperatur. Men vad är "normalt" eller eftersträvansvärt vid överförbränning? Å ena sidan kan låga rökgastemperaturer tyda på god verkningsgrad - eller det motsatta, d v s att alltför mycket oförbrända rökgaser försvinner ut?
Isacsson: [citat] har du förlitet tryck i expantionskärlet när tankarna svalnar ?
Bralle: Maxtemp på ett eval-pex rör är 70*. Momentant tål den 95*. http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/rxrguiden.jsp
Kruger: Jo jag sökte med på nätet och fick också bara träffar på en massa badbaljor... Jag har en Isokern skorsten och de har inga gnistskydd på hemsidan. De har ett koniskt regnskydd som möjligen också fungerar som gnistskydd. Det ser ut som en "kina-hatt" som står på fyra ben på skorstenskronan. Jag skall ända göra en kåpa som regnskydd till min skorsten så det vore ju intressant och
Bralle: Tack för svar! Lite förbryllad blir jag av de svar Bryngel fått från Baxi. På hemsidan under "mer information om Solo +" skriver man att man har "Dubbellucka för olje-/pelletsbrännare som tillbehör". Den s k dubbelluckan är alltså inte till för pellets egentligen utan bara för olja :-/. Undrar vad Baxi hade tänkt sig. Okej att man måste plocka ur keramiktunneln men måste man
Kloge: Jag ahr inga fler bilder.För sent nu :-/ Han har kvar växellådan men vet inte oom den är inkopplad direkt på tuggen. Inmatningen drivs iaf med två hydraulmotorer som styrs elektriskt inifrån Blondinen
aka: Ja 3-4 briketter blir lagom verkar det. Ved har vi att elda med men briketterna gör en otrolig skillnad, både hantering ock brinntid. Nu lägger jag på briketter på vedglöden, man kan dra ner sjället till 3/4 så brinner det ändå på bra. Brandvarnare överallt hoppas jag att alla har, oavsett kamin eller inte.
lars_ostman: Nu har jag fått till det! Äntligen! Köpt en större tryckfläkt, kapat upp kanalerna för inluften samt full fart på takfläkten. Nu brinner det bra, fyller 1500 liter på 1 1/2 timme. trots att det går ut rätt mycket på elementen samt på ett ved ilägg. :D ;D När vi flyttade in var jag glad när jag äntligen fick 80 grader runt om så det har blivit en viss skillnad. Nu är det kul att
Bryngel: Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han klippte grisen. Skämt åsido, din lust att ta tillvara värmen är god, men jag tror det blir mycket arbete men ganska litet tillskott du kan få på det här viset. Om Du tänker dra rör från braskamin är det nog en vattenmantlad braskamin du behöver. Dom är ganska dyra, men jag såg en annons på blocket om en kinesisk kamin som såg bra ut,
Bryngel: Jag har inga tips angående kamin, men en fundering om hur mycket vikt golvet tål. Jag bor i ett hus byggt -31, av plank. Har funderat länge på braskamin, kakelugn eller öppen spis, och då läst rekommendationer om förstärkning av golv om man köper tyngre än 2-300 kg. Det har inte blivit någon kamin ännu, men för några år sedan skaffade jag mig ett antal akvarier. Det största
Freddy-79: För oss som bor i närhteen av GBG så säljer hornbach 10 kg för 24 spänn. Tror man fick dem för 19 spänn st om man köpte en hel pall. Köpte två packet idag för att testa.
Koebes: Hej, jag tänkte sätter igång med Pannan så här. Skriv gärna era synpunkter och förslag. Hur är det t.ex. med avluftare vid Laddomat och Expansionskärl? Kan det räcker med 100l kärl, eller borde jag koppla ytterlige en 35l kärl som jag har? Tjockaste sträck är 28mm rör, sen 22mm och det minsta är 15mm. Tack! Nisse
jim55: Jag håller på med ungefär samma sak.Men konan på den här pannan "brann upp" då sekundär fläkten stannade.Har sett att dom har bara en fläkt i en ombyggnads sats som kostade en 3-4000kr.Men jag hade nog inte tänkt att köpa den.Ska bara lista ut värdena på fläkten dom annvänder å bygga själv.Har byggt egna gjut formar till keramik delarna & prov gjutit med varerande
vedeldaren: [citat] Som jag skrev i en annan tråd : Om provtryckningen misslyckas är det inte säkert att du överlever.
Kasch: Någon som provat att lägga något värmelagrande ovanpå sin gjutjärnskamin? Eldfast tegel, skiffer, lös täljsten eller liknande? Jag vet att det krävs bra mycket material för att det ska ge värme under någon längre tid. Men för att jämna ut effekten från kaninen lite? Bra som ett experiment. Vad tror ni?
aka: Enligt förpackningen från Bauhaus skulle det motsvara 500 kg ved *Energiinnehåll:>4,8 kwh/kg *Torrhalt:ca 90% *Askhalt:ca <0,7% De är tillverkade i Estland och det skulle säkert löna sig väldigt bra att köpa 10-20 ton av fabriken om man skulle orka åka dit
renrok: Låter klokt. Nuvarande spis är placerad så det går att dra matning genom väggen från det rum som ursprungligen var tänkt som pannrum. Räknar med att få rum med ett förråd på 4,5-5 kbm som kan fyllas utifrån och ändå ha mer än 3/4 delar av rummet disponibelt för annat. Funderar mer på vilka alternativa pelletskaminer som finns och vilken effekt som krävs. Vill helst bara behöva
lars_ostman: Är det verkligen igen som vet något om denna?? :-/
Palte: [citat] Finns pumpar som känner av motståndet och anpassar sig där efter, är termostaterna öppna så pumpar den snabbare....
2an: Kolla även in ctc pelletspanna (ecoflex) den ligger bra till i pris.. Ska du installera själv el har en rörkrökare som inte bryr sej om du köpt pannan från någon annan så bör du köpa den här http://www.lundbergsvarme.se/index.htm Dom tar 41000:- för en komplett panna med automatshunt mm inkl moms o frakt vilket är ruskigt bra pris, Då är det bara pellestskruven du behöver..
brogatan: Oj, ja det verkar ju faktiskt v vara den! Stort tack för hjälpen! Känns extra bra med den prisuppgiften med tanke på att vi betalade 4000 för den. Inklusive skorsten... ;D
danso: "Förövrigt så går det att få moderna pannor att ryka väldigt om man vill för dom är väldigt känsliga på luftinställningarna. Men är allt rätt inställt så ska det bara komma vattenånga vid normal eldning. " Jag hade iallafall reagerat om jag haft en modern sk. fläktstyrd panna som hade en 7m lång och tät rökpelare ur skorstenen. Vatten ånga bör lösas upp snabbare..särskilt
inkognito: den får ju gärna vara riktigt snygg också, om man nu ska sitta och se på den.
Freddy-79: Hej Jag har inte kunnat testa om den håller vad de lover då jag för närvarande bara har massa skräp ved. Jag eldar uteslutande emd lastpall just nu och den brinner ju väldigt fort. Men jag upplever att det är en väldigt skillnad på brintid i min vermont casting kamin och om jag jämför med min brors contura. I datablad å så påstår de att de kan få upp till 6 timmar brintid på en
ylven: Brukar detta vara ett problem? Möjligen vid själva påfyllningen av pellets, men inte medans eldning pågår? Det är ju normalt undertryck i ett pannrum iom att förbränningen konsumerar luft, därför borde det ju inte vara något problem med dammspridning annat än möjligtvis när man fyller på pellets. Det skulle jag lösa genom att ha en avluftning av bulkförrådet som går ut, samt
2an: [citat] Tror du inte att dom menar att pannan ger en effekt på 5-15 kW för värme o att 20% av den effekten går utvinna som el.. :-/
Kasch: [citat] Menar du att du skulle ha slutna system även till pannkrets och radiatorkrets? Vet inte riktigt om det är en så god idé eller om det ens funkar/är tillåtet. Pannan riskerar att koka när tanken börjar bli varm. Dessutom lär man knappast få plats med mycket mer än fyra slingor i en 750 l-tank. [citat] Låter som en bra lösning, ex. 500+750 liter. Så mycket mer vet jag inte om