Jag har eldat med ved i många år, i alla tänkbara eldstäder, men aldrig en pelletskamin.
Funderar nu på det, mest för att få bekvämligheten att kunna ha den brinnande längre tider när jag inte är hemma, eller inte vill behöva tänka på vedhantering. Tanken på att den inte är tyst stör mig emellertid. I Råd o Röns testredovisning betonar dom att man måste lyssna innan man köper, eftersom ljudet kan vara olika högt på olika kaminer. Någon annons såg jag om en som inte drivs med el. Men, undrar då hur den klarar sin matning. Någon här som vet? Finns det tysta pelletskaminer? Att ha den igång även vid strömavbrott vore förstås också en finess som jag skulle uppskatta.

Det finns en pelletskamin som i alla fall marknadsförs som tyst, den heter Hwam Elements och det är väl antagligen den som du skriver inte drivs med el.

Det är nog vettigt att lyssna sig fram på olika modeller som är igång - men hur lätt är det?

Har den ingen elanslutning finns ingen fläkt och värmeeffekten i rummen bör väl i så fall bli betydligt sämre?

Jag har nu kört min kamin i vardagsrummet i ett par veckor och jag störs alls inte av fläktljudet - som jag tycker är acceptabelt lågt. Däremot susar den en del de första 6-8 minuterna när man sätter igång kaminen och samma när man stänger av den.

Hemmakatten
Vi har köpt en Wodtke vattenmantlad pelletskamin. Inte ännu installerad, men har sett OCH hört denna installerad i annat hus. Den är extremt tyst, vi kunde inte höra minsta lilla ljud från den. (Dock måste sägas att 80% av effekten går till vatten och 20% ut till luften.)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.