1 384 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Vedpanna mot 1000l?
Nagon som kanner till om det finns nagon panna som man kan kora emot en 1000l tank? Pannan ska vara utan VVB, elektronik och en massa annat mickel, dvs den ar bara till for att fylla ack-tanken med varmt vatten nar andan faller pa.
Huset har redan en godkand skorsten och jag har precis fatt (gratis!) en gigantisk vedhog med torkad ved
Jag vill helt enkelt ha en panna som jag manuellt kan tanda pa, manuellt starta en cirk-pump mellan panna och ack-tank och darefter stanga av min bergvarme ett tag. Allt detta utan att hamna i 30kkr-klassen...
Huset har redan en godkand skorsten och jag har precis fatt (gratis!) en gigantisk vedhog med torkad ved
Jag vill helt enkelt ha en panna som jag manuellt kan tanda pa, manuellt starta en cirk-pump mellan panna och ack-tank och darefter stanga av min bergvarme ett tag. Allt detta utan att hamna i 30kkr-klassen...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har en ALPHA KERAM UB, 1000l ack. laddomat 21 som följde med husköpet för 4:a år sedan
Fungerar bra, men hade jag valt själv så hade det blivit en panna med fläktstyrning och med större volym på eldstaden.
ALPHA KERAM UB, rek pris 21540kr. (utan laddomat)
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/vpp/akub.htm
Fungerar bra, men hade jag valt själv så hade det blivit en panna med fläktstyrning och med större volym på eldstaden.
ALPHA KERAM UB, rek pris 21540kr. (utan laddomat)
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/vpp/akub.htm
Jag har oxå en sån men skulle oxå valt en fläktstyrd o större panna..Pake skrev:
En orlan 25 kW med 120 liters eldstad för 16900:- kanske vore lämpligt el en orlan 40 kW för 21900:- men då bör nog ackvolymen ökas
Borde väl gå koppla in acktanken med bivalen shunt så att då det inte finns nån värme kvar i tanken så går vp igång utan att behöva växla med kranar el dylikt.. Shunten styrs av innegivare o då går den över automatiskt till vp då tanken är tom o vp går då köra med flytande kondensering eller tänker jag helt fel.. :
http://www.polimex.se/default.asp?sub=13
http://www.blocket.se/vi/8280600.htm?ca=2_s
Jag har en Orlan 18 kW till 2X500 liters ack med 120 liter VVB i en. Sommar tid räcker 1 inlägg för att öka ackarna 40 grader och på vintern 2 inlägg. Får man plats så är en 25 kW att föredra eftersom då räcker det nog med 1 inlägg på vintern.
Mvh Peter
Mvh Peter
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden