Hej där ute. Ska hjälpa brorsan att koppla in en tekniktank + två slavtankar till en befintlig vedpanna. Av praktiska skäl kommer tankarna stå nästan som i en ring vi sidan av pannan. Laddomat 21 kommer att användas. Radiatoruttaget tänker jag göra på laddröret mellan panna o tekniktank, radiatorreturen på returröret mellan sista tanken o laddomaten för att få det diagonalkopplat. I o med att tankarna står som de gör kommer det att vara ungefär lika kort väg mellan panna o radiatoruttaget som mellan panna o radiator returen. Frågan är hur nära pannan radiatoruttaget kan läggas? Riskerar man att vattnet sugs via pannan, när tankarna är laddade o laddomaten har stannat, pga självcirkulationsfunktionen istället för att suga från de parallellkopplade tankarna? Det blir ca 2m svagt stigande laddrör, uttaget hade jag av praktiska skäl tänkt koppla på ungefär halvvägs, detta gör ju att varmvattnet måste sugas nedåt ca 1m när värmeuttaget görs från tankarna.Tacksam för goda råd!
Vet inte exakt hu rdu menar men du bör ansluta radiatorkretsen parallellt med pannan. Så att vattnet vid urladdning går bakvägen mot vid laddning. Det är ingen risk att du suger kallt vatten direkt genom pannan istället för genom tanken. Det sköter självcirkulationen om. Egentligen vill vattnet cirkulera från toppen av tanken till pannan pga att det kyls i pannan och ersätts med varmare vatten. Detta sätter dock backventilen i laddomaten stop för.
Ett tips, rita upp allt noga innan...
Ett tips, rita upp allt noga innan...
Nej det är ingen risk annat än när pannan är varmare än tankarna, och då är det ju bara bra!
Vad är det svarta strecken?
Hur hade du tänkt dig expansionskärl?
Det är smart att sätta en kulventil i bottenuttaget på varje tank, då minimerar man urtappning vid ev reparationer/justeringar av kopplingen...
Vad är det svarta strecken?
Hur hade du tänkt dig expansionskärl?
Det är smart att sätta en kulventil i bottenuttaget på varje tank, då minimerar man urtappning vid ev reparationer/justeringar av kopplingen...
Ja, det är en väldigt provisorisk ritning
de svarta linjerna är embryon till den vägg som skiljer slavisarna från resten. Du ser dörren öppen...
Expansion bli tryckvarianten, tänkt att ansluta med T-kors längst ner till vä på bild.
En annan fråga som gnager är om man ska satsa på bivshunt, själv har jag det på min egen tank men han vill ha en ganska basic anläggning, men fördelarna är kanske såpass stora att detta är/borde vara standard när man gör sådana här installationer?
Solpaneler är väl på tapeten till sommaren f ö
Expansion bli tryckvarianten, tänkt att ansluta med T-kors längst ner till vä på bild.
En annan fråga som gnager är om man ska satsa på bivshunt, själv har jag det på min egen tank men han vill ha en ganska basic anläggning, men fördelarna är kanske såpass stora att detta är/borde vara standard när man gör sådana här installationer?
Solpaneler är väl på tapeten till sommaren f ö
Klicka här för att svara
