Ved, Pellets, Flis
Daniel78: Den kostar runt 5000:-, + rumsgivare, utegivare och shuntmotor, men jag ska eventellt köpa en beg av en polare, vi har dock inte förhandlat klart ang priset :) /Daniel
Papsen: Bryngel! :-? För lite mer klarhet snälla! Var din fråga ställda till Energirådgivare eller till Miljökontoret? Var din fråga till kommunen pannorna som är miljögodkända i Sverige eller om Orlan panna med TUV miljögodkännande gällde i Sverige :-[ Enligt uppgifter godtar miljökontoret i alla kommunner testresultat från SP eller annan test som kan bedömas likvärdigt och utifrån
DME: Matss: Det blev ingen Solo 30... Fick tag på en lätt begagnad anläggning som jag ska hämta bara säljaren fått in sin bergvärme. Det blev en Bonus 30 med tankar, laddomat, elpatron och hela baletten. Fixar en nästan oanvänd oljebrännare och fyller upp tanken och har detta som reserv. Tankarna var 2x500l och tyvärr utan vvb och slinga. Så jag tänkte komplettera med en ny tank med
apersson850: Termometern på min DC 35 går lite över 90°C när det brinner bra. Detta med laddpumpen i läge 3. Jag har inte tankarna precis intill pannan, det skiljer några meter, men 35 mm rör till laddomat 21 och till tankarna. På vintern kan jag oftast köra med laddpumpen i läge 2, utan att fläkten stannar. Då är ju förbrukningen under eldning högre. Dessutom har inte veden legat inne lika
ppalm: Det står faktiskt detta om obromsad tillufttilförsel i installationsanvisningarna för pellets brännare pannor mm ;) Ha bara koll brännarens fallshackt (lägg handen på emmelanåt å känn). Som sagt jag bara säger hur det skall vara! Själv så har jag min lucka till hälften stängt ;)
Matss: Om du har ett någorlunda tätt hus får du ett övertryck på övervåningen då det är kallare ute än inne. Det blir så att du kan räkna på några meter på skorstenen. Helstenspipa är ju inte lite heller. Troligen inga problem så länge du släpper in tillräckligt med luft i huset.
Matss: Fråga 2: Problemet är att om pannan sjuder och du får ett tryck på tex 1 bar (expansion 10 m över säkerhetsventilen) och säkerhetsventilen öppnar vid 1,5 bar kommer vatten att tryckas ur via expansion tills trycket är under 1 bar. Det betyder att massor med vatten trycks ur. En lösning på problemet är att dra ett rör rakt upp från pannan som slutar i det fria nån meter över
Vedeldarn: Kittning av rökrör måste vara nåt modernt påfund, det ska vara bra glappt om det ska kunna ryka in. När jag renoverade kokspisen så smetade jag bara på blöt lera mellan delarna innan jag smackade ihop den, lera direkt från åkern alltså, och det ligger även ett tunnt lager lera ovanpå bakugnen. Kaminen i rummet är inte drevad med något alls mot murstocken eftersom jag måste ta
Croft: Om jag inte minns helt fel så kostade den 23.000:- då (2002) Jodå värmen var det inget fel på. Byggde till en liten stuga på 50 kvm till 90 kvm och passade då på att stoppa in kaminen. Direktel egentligen men det var inte ofta den var på. Kaminen stod och pluttrade och gick på lägsta fart och det höll en grundvärme i hela huset runt 19-20 grader. Stödeldade på kvällarna med
GM_forever: Alla tiders. Ni ska ha stort tack för hjälpen, Mats och RoKe! Mvh Christer
spocks_beard: [citat] ´ Hittade en siffra på 2,5kg ved per timme. Skorstensbrand får man om man eldar med blött virke, eller stryper för mycket och pyreldar, eller har massor med tjära och sot i murstocken. Våran kanal var i princip ren när kaminen installerades så det känns bra iaf. När vi eldar med halvöppet spjäll (eller fullt) så kommer det knappt ens vit rök ur pipan. Renare än så blir
Arne61: Jag gjorde så här: Lånade bra våtdammsugare med en 10 m slang, stack i ett plåtrör i slangänden så den blev så tung så den drog ner slangen till boet. Röret har hack i änden så den inte blockeras direkt. För att lösa upp boet använde jag en bit plattjärn, ca 50 brett och 3 tjockt, instucket i en slits i änden av ett 1 tums vattenledningsrör. Jag skarvade detta med en bit tjock
roli: [citat] Tillverkare av laddutrustningar: Thermoventiler som tillverkar Laddomat och Acaso som tillverkar Termovar. Finns säkert fler men dessa är nog de två största, om inte så kommer säkert någon annan att kommentera detta. Funktion och kvalitet är nog väldigt lika....
Pellfan: Angående investeringar & framtida skatter, Talade med en tillverkare av pelletsbrännare, han nämnde att man diskuterade tillsammans med STEM framtida skatter. Ett hett ;D förslag var/är att lägga själva energiskatten på fastighetens uppvärmnda yta (finns i din fast-taxering). Detta innebär att alla oavsett bränsle (olja/el/ved/etc) betalade skatt. till detta skulle säkert vissa
gadeberg: [citat] Det låter som jag får åka och hämta vanliga rör. Hade endel galvade rör liggandes men det är bara att sticka iväg till container och hämta vanliga rör nu då Det bara blir ;)
poiu: Det bygger på skillnaden i luftens densitet vid olika temperaturer. Alltså blir draget olika beroende på ute temperatur och röggastemperatur. Nu har inte jag heller några tabeller tillgängliga, men du får nog prata med panntillverkare. Sedan är det då då får fram ett statiskt undertryck. När gasen börjar strömma blir en del av det statiskatrycket istället ett dynamiskttryck. Vidare
Bossesnickargledje: Använd ALDRIG dammsugare med de vanliga Ash-pots som säljs i byggmarknader - Inte om det finns risk för kvarvarande glöd - inte ens med vatten i botten - det är VERKLIGT FARLIGT. Jag använde en gammal dammsugare och råkade suga innan glöden falnat i kakelugnen. Det tog eld i dammsugarpåsen - rök som f-n - och dammsugaren blev skrot. MEN DET KUNDE GÅTT MYCKET VÄRRE. Vatten i botten
stigrp: Vi funderar på att installera en eldstad när vi helrenoverar köket. Det vi skulle vilja göra är att ha någon form av murad spis med kasett i hörnvinkeln där två köksbänkar möts. Själva kasetten skulle då vara i höjd med bänkarna. Någon som gjort ngt liknande och kan berätta/visa bild? Ngn som har förslag/bilder av andra lösningar ni valt till eldstäder i köket?
KalleT: Bygganmälan till kommunen, efter installationen skickar man in sotarens protokoll från installationsbesiktningen (provtryckning av skorsten etc.)
daniel_168: Hej! Har köpt en stor järnkamin, som står på golvet med små fötter. Tanken har slagit mig att själva eldstaden är rätt långt ner, och att "laddning" med ved blir jobbigt när man måste böja sig ner så djupt + att det kanske skulle vara trevligt att få upp elden en bit, rent estetiskt. Vad tycker ni? Man skulle kunna tänka sig att mura upp med leca eller använda natursten eller
gaia: [citat] Tycker inte att det är värt besväret att dra separat tilluft till kaminen i ditt hus. Om det ryker in när du börjar elda så kan du alltid öppna ett fönster på glänt vid starten ;). När elden har tagit sej ordentligt stänger man fönster .... men glöm ej att ha tilluftsventilen öppen. gaia
Tedde: Vill ha liv i tråden igen då jag ska börja på mitt lilla projekt snart! Någon med rund landy skorsten?
Karkulla: [citat] Kan bara hålla med! Bara och beställa och de kundanpassar enligt önskemål!
Matss: Man använder vanligtvis inte dykrör. Känselkroppen brukar vara 8 mm borra ett 8 - 8,5 mm hål i rökröret och tryck i termometern. Klart! Alternativt finns en gängad genomföring borra, gänga hålet, skruva dit genomföringen och stick i termometern. Provtryckning detekterar inga små otätheter ;)
frokenb: [citat] Har försökt maila om pris men man får nog ringa om man skall ha svar på det. Har dock funderat på hur stort rummet bör vara för att den skall göra sig så snygg som den är.
Gewehrkugel: Nu är bionan monterad på denna pannan, det var som ni sa, mycket plats i brännarutrymmet. Jag funderade lite, eftersom jag inte haft hus innan så vet jag inte så mycket om eldning, vad ska min och max termostaterna stå på tex? Just nu så står min på 60 och max på 80. Ska jag ändra det eller låta det vara? Angående pelletsförbrukning så tar den en 16kg säck på 2 dagar nu när vi
danso: Visst kan du "lägga det ned", men anslut det på den kalla sidan (Returen). Minskade värme förluster och ökad liv längd på kärlet. /dan