3 566 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
rökgastemperaturer
Hej!
Har ett 60-talshus med öppen spis i vilken vi har satt en Keddy-kassett som komplement till olja (idag) eller fjärrvärme (förhoppningsvis nästa vecka!). Är supernöjda och eldar ganska flitigt och det blir varmt och skönt.
Har nu läst lite här på forumet och ett begrepp som ofta återkommer är rökgastemperatur. Kan någon förklara lite om det för mig? Alltså jag förstår att det är temperaturen på rökgaserna, men vilka konsekvenser har det? Måste man mäta, och i så fall vad ska man göra med informationen? Är det bra om det är höga eller låga temperatuer? Röken när vi eldar är vit, i alla fall efter några minuter.
Tacksam för lite hjälp att reda ut det hela.
/Elin
Har ett 60-talshus med öppen spis i vilken vi har satt en Keddy-kassett som komplement till olja (idag) eller fjärrvärme (förhoppningsvis nästa vecka!). Är supernöjda och eldar ganska flitigt och det blir varmt och skönt.
Har nu läst lite här på forumet och ett begrepp som ofta återkommer är rökgastemperatur. Kan någon förklara lite om det för mig? Alltså jag förstår att det är temperaturen på rökgaserna, men vilka konsekvenser har det? Måste man mäta, och i så fall vad ska man göra med informationen? Är det bra om det är höga eller låga temperatuer? Röken när vi eldar är vit, i alla fall efter några minuter.
Tacksam för lite hjälp att reda ut det hela.
/Elin
låg rökgas = så får man konsdens i skorstenen, vilket med oljeeldning kan ge frätande rök = Sliter på skorstenen, tak, naturen. Men även kondens sliter på skorstenen.. i vissa fall får man mycket kondens som kan rinna ner i tex pannan och ge rosangrepp på pannan.. Lösning = kondensfälla.
låg rökgas temp brukar man få vid nya effektiva pannor..
Hög rökgas = det mesta av värmen går ut i luften istället för att ge värme i huset.
brukar vara vanligt på gammla pannor..
Triket är att ha så hög rökgas temp så man slipper kondens.. men samtidigt få så mycket värme i huset som möjligt...
du eldar i en öppen spis med kasset.. du behöver ej vara orolig för låg temp.
Det du behöver vara orolig över är om du har självdrag och går över till Fjärrvärme.. Du fölorar din innomhusventelation då.. Men det är en annan diskution.. i en annat forums del..
låg rökgas temp brukar man få vid nya effektiva pannor..
Hög rökgas = det mesta av värmen går ut i luften istället för att ge värme i huset.
brukar vara vanligt på gammla pannor..
Triket är att ha så hög rökgas temp så man slipper kondens.. men samtidigt få så mycket värme i huset som möjligt...
du eldar i en öppen spis med kasset.. du behöver ej vara orolig för låg temp.
Det du behöver vara orolig över är om du har självdrag och går över till Fjärrvärme.. Du fölorar din innomhusventelation då.. Men det är en annan diskution.. i en annat forums del..
Tack för svar!
Att sänka temperaturen från kassetten går väl bara att göra medelst spjället, och jag vill ju att förbränningen ska bli så bra som möjligt, så då får jag väl stå ut med att en del värme går förlorad... Det är ändå _mest_ för att det är mysigt som vi eldar, men det skadar ju inte om man också får lite värme på köpet.
Vad gäller ventilationen har vi börjat fundera på det, och det får väl bli någon typ av mekanisk historia. Med eller utan värmeväxlare, det återstår att se.
/Elin
Att sänka temperaturen från kassetten går väl bara att göra medelst spjället, och jag vill ju att förbränningen ska bli så bra som möjligt, så då får jag väl stå ut med att en del värme går förlorad... Det är ändå _mest_ för att det är mysigt som vi eldar, men det skadar ju inte om man också får lite värme på köpet.
Vad gäller ventilationen har vi börjat fundera på det, och det får väl bli någon typ av mekanisk historia. Med eller utan värmeväxlare, det återstår att se.
/Elin
Kompletterande fråga:
vi kommer inte upp i 200 grader trots överförbränning (Wamsler kökspanna). Effektiv värmeupptagning eller dålig förbränning? Är lite osäker hur mycket sot den genererar än. Märker dock ingen tjära eller blanksot, bara "torrsot".
Jag är nöjd med temperaturen eftersom det, efter fem timmars eldning, ger en murstock som blir mellan 60-70 grader på motsatt sida om stosen och strax under 60 grader där murstocken går igenom mellanbjälklaget. Mycket varmare murstock vill jag inte ha (vad är förresten OK med tanke på angränsande träbjälklag?)...
vi kommer inte upp i 200 grader trots överförbränning (Wamsler kökspanna). Effektiv värmeupptagning eller dålig förbränning? Är lite osäker hur mycket sot den genererar än. Märker dock ingen tjära eller blanksot, bara "torrsot".
Jag är nöjd med temperaturen eftersom det, efter fem timmars eldning, ger en murstock som blir mellan 60-70 grader på motsatt sida om stosen och strax under 60 grader där murstocken går igenom mellanbjälklaget. Mycket varmare murstock vill jag inte ha (vad är förresten OK med tanke på angränsande träbjälklag?)...
Det jag läst om detta är att man ska hålla sig under 350 grader i en gammal tegelmurstock, mer tål den inte.Jag är nöjd med temperaturen eftersom det, efter fem timmars eldning, ger en murstock som blir mellan 60-70 grader på motsatt sida om stosen och strax under 60 grader där murstocken går igenom mellanbjälklaget. Mycket varmare murstock vill jag inte ha (vad är förresten OK med tanke på angränsande träbjälklag?)...
Annars är risk för "torr-destillering" / "torr-kokning" av intill-liggande trä runt murstocken.
Det är då det kan självantända och händer tydligen då och då trots godkänd kanal.
Hua, ryslig tanke.
Ja, 350 grader är väl generellt rekommenderad max rökgastemperatur. Men vad är "normalt" eller eftersträvansvärt vid överförbränning? Å ena sidan kan låga rökgastemperaturer tyda på god verkningsgrad - eller det motsatta, d v s att alltför mycket oförbrända rökgaser försvinner ut?
Klicka här för att svara