8 026 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
liten ved/pellets panna
Ska ha en liten panna till fritidshuset som jag vill elda med ved när jag är där och med pelltes när jag inte är där(underhållsvärme). Finns det och var ligger de i pris?
Baxi Bonus, har uttag för elpatron och tappslinga för runt 30000:-
www.rinkabyror.se
www.rinkabyror.se
Någon bra lösning på det här finns inte. En vedpanna är en vedpanna, en pelletspanna behöver helt andra egenskaper.
En Focus PE20 kostar omkring 22000 och är i första hand en pelletspanna men man kan köpa till ett roster av järn och elda med ved om fritidshuset ligger utanför tätbebyggt område (troligen kommer dessa regler att ändras och bara "riktiga " vedpannor tillåtas).
Har du tänkt dig att installera acktankar också? Med acktank han du använda en Euronom 20 UB. Den ligger på 15900 exkl. moms.
Att köra underhållsvärme när du är borta med pellets låter lite konstigt. Pelletsförrådet måste fyllas och pannan askas ur varje vecka. Pellets har inte gjort sig känt för att vara så tillförlitligt att man kan lämmna det utan tillsyn. Luft-vattenpump kanske är ett alternativ om du har vattenburet värmesystem.
En Focus PE20 kostar omkring 22000 och är i första hand en pelletspanna men man kan köpa till ett roster av järn och elda med ved om fritidshuset ligger utanför tätbebyggt område (troligen kommer dessa regler att ändras och bara "riktiga " vedpannor tillåtas).
Har du tänkt dig att installera acktankar också? Med acktank han du använda en Euronom 20 UB. Den ligger på 15900 exkl. moms.
Att köra underhållsvärme när du är borta med pellets låter lite konstigt. Pelletsförrådet måste fyllas och pannan askas ur varje vecka. Pellets har inte gjort sig känt för att vara så tillförlitligt att man kan lämmna det utan tillsyn. Luft-vattenpump kanske är ett alternativ om du har vattenburet värmesystem.
Jag är helt färsk på området så det är därför jag inte har koll på vad som finns/funkar.
Fritidshuset används varje helg (och hela maj-sept) så det är 4 dagar i veckan vi är borta, kanske kan man låta en pelletspanna tuffa och gå under den tiden?!
Jag har ju fri tillgång till ved och vill ju självklart utnyttja det. Att blanda in pellets i det hela var bara en tanke för att få en kombinerad panna och kunna ha underhållsvärme.
Ack tankar behöver vi också eftersom vi kör vattenburen golvvärme i hela nedervåningen
Håller också på att reda ut om det finns nåt vettigt inom solpanel för oss.
Eftersom vi har "dubbelt boende" kan man säga så vill vi hålla kostnaden nere så långt det går.
Nån som har andra tips så är de välkomna..........
Fritidshuset används varje helg (och hela maj-sept) så det är 4 dagar i veckan vi är borta, kanske kan man låta en pelletspanna tuffa och gå under den tiden?!
Jag har ju fri tillgång till ved och vill ju självklart utnyttja det. Att blanda in pellets i det hela var bara en tanke för att få en kombinerad panna och kunna ha underhållsvärme.
Ack tankar behöver vi också eftersom vi kör vattenburen golvvärme i hela nedervåningen
Håller också på att reda ut om det finns nåt vettigt inom solpanel för oss.
Eftersom vi har "dubbelt boende" kan man säga så vill vi hålla kostnaden nere så långt det går.
Nån som har andra tips så är de välkomna..........
Det finns faktiskt en bra lösning, Extuna bygger en riktig vedpanna kombinerad med pelletspanna. Men kostar det så smakar det...
Man måste titta på totalkostnaden i dessa sammanhang och inte bara stirra sig blind på bränslepriset. Kombinera flera uppvärmningssätt ger stor investering. Ett alternativ du borde fundera på är ved och underhållsvärme med el och då sänka tempen till ca 10 grader då du inte är där. Detta rimmar dock illa med golvvärmens stora tröghet, du behöver nåra element för att snabbt komma upp i temp.
Med en stor vedanläggning kan huset värmas flera dagar innan tanken är kall och elen går in.
Man måste titta på totalkostnaden i dessa sammanhang och inte bara stirra sig blind på bränslepriset. Kombinera flera uppvärmningssätt ger stor investering. Ett alternativ du borde fundera på är ved och underhållsvärme med el och då sänka tempen till ca 10 grader då du inte är där. Detta rimmar dock illa med golvvärmens stora tröghet, du behöver nåra element för att snabbt komma upp i temp.
Med en stor vedanläggning kan huset värmas flera dagar innan tanken är kall och elen går in.
Dessa regler är redan ändrade. I nybyggnation (när nybyggnadsregler gäller) så är det ingen skillnad på tätort eller inte. Om man däremot ska byta panna i ett befintligt hus så gäller "samma regler som när huset byggdes".holmertz skrev:
Om du har möjlighet för att ha en kamin så finns det en som klarar det du önskar, man kan elda med ved och den kan fortsätta med pellets vid behov och den går att koppla till vattenburen värme eller enbart luft.
Se denna sida, http://www.combiheat.se/
Se denna sida, http://www.combiheat.se/
Klicka här för att svara