Hej!

Har köpt ett hus med vedpanna och har tittat lite på rördragningen, funderar på om det verkligen kan vara rätt.
Pannan (Thermia Polaric 35) och 2 st 500 liters acctankar är placerade i ett separat pannrum i uthuset, sen är det kulvert in till huset där det är en 500 liters slavtank som också har tappvattenslinga.

Mellan pannan och acctankarna så är det en Laddomat 21 från Termoventiler AB, båda tankarna är inkopplade "parallelt" till pannan så båda fylls jämnt och så långt är det lugnt.

Kulverten styrs av en Termoventiler "kulvertstyrning", också lugnt. Men nu till grejen, tilloppsledningen in i huset är dock bara inkopplad i tanken närmast pannan, likaså returen.
Detta ser väldigt konstigt ut i mina ögon iallafall, själv skulle jag vilja göra om så att kulverten tar från toppen av båda tankarna, problemet är dock att det bara finns en anslutning i toppen på den andra och där sitter expansionskärlet anslutet. Skulle man kunna sätta en t-koppling och ansluta där?

Bifogar en ritning som jag hoppas ni förstår, det är inget riktigt flödesschema utan mer en bild av hur det ser ut, tyvärr blir kvaliten väldigt dålig när man laddar upp men det kanske går att se ändå.
Synpunkter och förslag är mycket välkomna!

• tankar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen.

Ser bra ut i mina ögon.
Dina tankar som står bredvid varandra är förbundna med rör, både nere och uppe, så de töms parallellt ändå. Även om slavtanken bara hämtar från den ena tanken.
(självcirkulation får dina tankar att temperaturmässigt bli enade.)

//Robert.

_ap_
är det så att dom "töms" ojämt??
Har sett att när man har större tankar typ 1000-1500L st och kopplar dom parallelt bör ma ha ett förbindelse rör på mitten oxå för att dom ska föjlas åt bra i temp.

Ja, de laddas lika men töms ojämnt, tanken utan direkt utlopp till kulverten stannar på c:a 15 grader högre temp än den andra när laddomaten slagit om till läge "huvudtank kall" så det känns som om man inte får någon nytta av de där sista 15 graderna.

Återuplivar min gamla tråd.
Har kört i några veckor nu, tanken som inte är kopplad till kulverten stannar ibland upp till 25 grader högre temp än den andra så någon slags självutjämning verkar inte funka bra alls.
Skulle det hjälpa att koppla in returen på andra tanken så att det blir "diagonalkopplat" och på så vis tvångsmatar över toppvattnet??
Idéer och förslag välkomna!

_ap_
Om du har tid och orkar kan du koppla så här.

• tankar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.