Majgårdarna
gadeberg skrev:
Jag märker en otrolig skillnad. Jätte stor skillnad på termometrarna i tanken om jag kör med sänkning eller ej.
Men har aldrig fått testa i riktig vinter. Blir aldrig kallt.
Sen om det lönar sig eller inte, köper man ved, pellets eller el och man märker skillnad kan det ju vara nåt. Men för min del med egen ved så är det mest för att det är kul och skönt att sova.

Samma här.Märker oxå skillnad.
Men nästan alla säger att man inte kan märka skillnad.
Jag antar att dom inte har provat..

Andreas_Hansson skrev:
Samma här.Märker oxå skillnad.
Men nästan alla säger att man inte kan märka skillnad.
Jag antar att dom inte har provat..

He he....

Det ligger nog en del i vad du säger...

:D

Jag har provat, men med golvvärme och utegivare så fick jag det aldrig att funka tidmässigt, man fick börja sänka den tid man ville ha varmt ungefär (pga trögheten), så det gick bort.

Jag kan ju meddela för den som är intresserad, att vi testade att inte sänka temperaturen natten till måndag. Med 19 grader inne över natten, 2*750 l ack-tank, fyllda till 90 grader på kvällen, var det 40-40-40 i tankarna kl 7 på morgonen, och -5 grader ute. Inatt sänkte vi till 16 grader mellan kl 22 och kl 04 (och 19 grader 04-08), +3 grader ute. Det var 90-90-45 i tankarna kl 7 på morgonen. Så även om det var varmare den här natten så tycker jag att det verkar som att vi tjänar på att sänka.

Det man kan spara rör sig väl om typ 2-6% av värmebehovet förutsatt att man sänker över en längre period. Lite svårt att kontrollera dom mängderna på tre termometrar i en acktank.
Jag körde med nattsänkning i 16timmar tidigare (från kväll till efter jobb) då jag bara hade 500liters tank (har mina tankar i huset) och det gjorde stor skillnad på varmvattenkomforten och sömnen.

Att man sparar pengar med att sänka temperaturen inomhus är solklart, oavsett tidsperiod. Har man dessutom självdragsventilation vilket många med pannor har så minskar förlusterna den vägen under natten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.