Ny vedpanna och tank.

4k läst  8 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Ska till att byta vedpanna ,har nu en gammal Keramex 15kw och en 750l tank med 100l beredare.
    Har 2 pannor att välja mellan, en Extuna v202 k ub med eller utan fläkt som rörisen rekomenderar enkel hållbar och bra säger han.Samt en Effecta Woody med lambda som jag är sugen på lite mer komplicerad med elektroniken hållbarhet?Tänkte behålla min 750l tank med beredare och kompletera med en 2 m2
    platsbyggd tank från extuna då jag har en dörröppning som bara är ca 70cm bred.
    Lite tveksam om varmvattnet räcker har 2 små barn som förmodligen kommer att växa.
    Ska värma ca 140 kvm.

Tar tacksamt imot tips och råd om pannor och tankar.

2. C
    Medlem Nivå 1
    Jag monterade in en Combi heat Unikum i går och har bara provkört den än men den verkar vara mycket snabb vilket jag tycker är bra då jag bara har 3x500 liter tank.
    En klar fördel med den är förutom en fullständig förbränning är att det är mycket keramik i den dvs, den håller pannan varm länge och då börjar den ladda tankarna fortare.

3. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Vi har en Effecta Woody med lambdastyrning ur testserien. Den funkar bra förutom vissa harmlösa buggar i programvaran (timräknaren började om från noll efter drygt 1000 timmar... var det 1024 månne?). Det som vi gillar mest med den är att det alltid (pga lamdastyrningen) är korrekt inställning av primär- och sekundärluft. Med tanke på vilka justeringar som sker under en eldningscykel kan man bara konstatera att alla manuella inställningar bara bli halvmesyrer...

En annan bra sak med pannan är att eldstadsutrymmet är koniskt, vi har bara råkat ut för vedhängning en knapp handfull gånger.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Har fått en offert av en firma på.
    Extuna 30kw vedpanna
    Extuna acc 1250l oisol.
    Exp.k. öppet 125l.
    Laddomat
    shunt
    shuntstyrning
    cirk.pump,kopplingar samt installation.
    + att vi återanvänder min acc tank på 750l med beredare.
    Pris. 110 000:-
    låter lite dyrt eller?

5. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag är inte så hemma på just den pannan, men vi betalade 98 000 + 5000 (el) för vår installation för två år sedan.

Effecta Woody Lambda 35 kW
    2 * 750 liters ackumulatortank, med 45 mm PUR, slingor för varmvatten och förberett för solvärme
    shunt+ automatik
    laddomat
    slutet expansionskärl
    kopplingar + installation

6. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    Låter väldigt dyrt tycker jag. Mer än 80.000.- tycker jag inte att det skulle behöva kosta. Kolla med fler firmor och kolla även upp om du kan få ner priset genom att köpa delarna själv och sen ta in nån som installerar om du inte vill göra det själv också.

Mitt system med 50kW panna 1000 + 750 liter tankar, laddkoppel och alla rördelar gick på 60.000.- ungefär. Men då gjorde jag allt jobb själv.

7. M
    Medlem Nivå 12
    Varmvattnet kommer säkerligen att räcka om du kopplar tankarna parallellt och får självcirkulation, detta ger även bra skiktning eftersom det kalla vattnet sjunker till botten i lilla tanken och matar den större med kallt vatten i botten.

Extunan är troligen den bästa självdragspannan på svenska marknaden men om du blir tvungen att komplettera den med en fläkt hamnar du i prisklass med (eller över) Solo Inova och då är valet enkelt.

Om det är dyrt beror på om du har hittat en rörmokare som tillhör dom 10% som kan koppla ihop grejerna riktigt eller inte :)

8. S
    Medlem Nivå 3
    Du ska ha en STÖRRE eller FLER tankar. Man kan aldrig ha för stor/för nånga tankar. Kostnaden för det blir obetydlig om du jämför med det totala installationspriset. Men du vinner väldigt mycket i bekämlighet. Moderna pannor har så passa bra verkningsgrad och effekt att du lätt värmer upp flera kubikmeter vatten med dom. Och ju mer varmt vatten du har, desto längre räcker värmen. Efter som tank/tankarna är skiktade så gör det inget om du inte värmer upp hela volymen, du uttnyttjar bara den varma delen av tanken ändå. Ett råd till dig och alla andra som ska skaffa ny tank, köp 1000 liter extra, det lönar sig!

Jag har märkt att rörfirmor och rörmokare ofta rekommenderar 2 x 750 liters tankar tillsammans med en modern panna. Det är alldeles för lite!

9. Åskar
    Medlem Nivå 8
    Eller 3 x 500 liters tankar ihopplottrade med 22 mm kopparrör. Det är nog det optimala "saltningsobjektet" hos många rörkrökare..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: