Vi har en vedpanna med tillhörande temperaturautomatik så att man kan växla mellan hög- och lågtemperatur med tvåtimmarsintervall under veckan. Vi har den inställd så att det är 19 grader vardagar kl 04-08 och 16-22 samt helger kl 08-24. Resten av tiden är det 16 grader.

Det går åt mer ved än jag tycker det borde göra. Nu undrar jag: är det vettigt att höja och sänka temperaturen på det här sättet, eller vore det kanske mer ekonomiskt att hålla en jämn temperatur hela tiden?
 
Du sparar alltid på att sänka temperaturen, det läcker mindre energi om huset är 16 grader än om det är 19.

Protte
 
Finns enheldel om detta
http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/79076-nattsaenkning.html

http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/79076-nattsaenkning.html

http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/43163-nattsaenkning-aer-det-loent.html

http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/47734-shuntautomatik-med-eller-utan-nattsaenkning.html

Ja, men det går åt en massa energi att värma upp det igen.
Jag har precis börjar köra med nattsänkning. Kan tänka mig att detta är olika från hus till hus men såhär är det hos mig: Ska det vara till någon nytta får man inte sänka för mycket, då suger det en massa för att värma upp det igen. Kör med 20* när jag är hemma och 17,5-18* på nätterna. Att ha 16-17* på nätterna var för mycket, då försvann det mycket värme när det skulle värmas upp.
Det måste vara sänkt temp hela natten och dagen efter tills man kommer från jobbet. Att bara höja för nån timma på morgonen tar återigen för mycket värme för att det ska vara lönt
 
jazzgossen skrev:
Vi har en vedpanna med tillhörande temperaturautomatik så att man kan växla mellan hög- och lågtemperatur med tvåtimmarsintervall under veckan.
Hur fungerar denna automatik? Stängs fläkten/ minskas det automatisk luftt till pannan för att hålla lägre temperatur? Ökar man luften och låter veden brinna för att sen mitt i förbränningen ( fex efter 2 timmar?) sänka temp så kvävs elden och pyr ett bra tag innan det blir någon sänkning.
Medan veden pyr förlorar du alla brännbara gaser som lämnar pannan genom skorsten utan att förbrännas och omvandlas till värme. Kvar blir bara träkol som innehåller bara 20% av vedens energi . Har du problem med för mycket sot så går det åt mycket ved som du får ingen nytta av. Gissar att verkningsgraden är ca 50% vid så skiftande förbränning. Blir nog bättre om du håller jämn temp hela tiden utan att vedförbrukningen blir större, gissar jag. Den temperaturautomatiken passar nog bättre i en pelletspanna än i en vedpanna ... om jag har tolkat funktionen rätt.

Eller menar du att du har en akumulator och styr uppvärmningen genom att sänka och höja temp på vattenblandningen som skickas till radiatorer?
gaia
 
gadeberg skrev:
Ja, men det går åt en massa energi att värma upp det igen.

Jag kollade hur mycket jag skulle spara genom att sänka till 15° istället för 21° till jul då vi va borta 1 vecka, Vipps så hade det gått 40% mindre pellets den veckan men kommande vecka gick det 40% mer så det blev ingen besparing som man märkte iaf...


Det va kring 0° ute så det hade väl kanske gjort lite grann om det varit kallare...
 
Majgårdarna
Jag nattsänkte förrut innan min CBJ dyngsur gick sönder och jag tyckte att jag hade lite mer i tanken då. Men jag nattsänkte inte för att spara energi utan för att det är skönare att sova då
 
gaia skrev:
Hur fungerar denna automatik? Stängs fläkten/ minskas det automatisk luftt till pannan för att hålla lägre temperatur?

Eller menar du att du har en akumulator och styr uppvärmningen genom att sänka och höja temp på vattenblandningen som skickas till radiatorer?
gaia
Jag menade att automatiken hör till ackumulatortankarna.
 
Man sparar med nattsänknig.

Huset fungerar som en accumulatortank, man laddar på morgonen och får tillbaka det på kvällen. Om huset är 3 grader kallare så MÅSTE mindre värme slippa ut.

Protte
 
prototypen skrev:
Man sparar med nattsänknig.

Huset fungerar som en accumulatortank, man laddar på morgonen och får tillbaka det på kvällen. Om huset är 3 grader kallare så MÅSTE mindre värme slippa ut.
Jo visst slipper det ut mindre värme under tiden temperaturen är sänkt. Jag tänker mig bara att det borde funka som när man kör bil: det går åt mindre bränsle om man åker i 30 än i 90, men kör man varannan km i 30 och varannan i 90 så gissar jag att det går åt mer än om man kör konstant 90.

gadeberg skrev:
Ska det vara till någon nytta får man inte sänka för mycket, då suger det en massa för att värma upp det igen. Kör med 20* när jag är hemma och 17,5-18* på nätterna. Att ha 16-17* på nätterna var för mycket, då försvann det mycket värme när det skulle värmas upp.
Intressant! Det är kanske bäst att helt enkelt prova sig fram och försöka mäta lite.
 
jazzgossen skrev:
Intressant! Det är kanske bäst att helt enkelt prova sig fram och försöka mäta lite.


Det är det bästa!
Har hållt på i lite över ett år ny med pumphastigheter, strypa på olika ställen och med dag/nattsänkning
 
Ju sämre isolerat huset desto bättre funkar nattsänkning, I ett modernt hus så är det så värmetrögt att det inte praktiskt funkar med nattsänkning, speciellt inte om det är golvvärme. Så ett dåligt isolerat hus med högtempsystem funkar det nog bra, annars kan man nog bara tjäna på veckosänkningar (om ens det enl 2ans inlägg)

Sen till ämnet så fattar jag inte hur man klarar sig utan automatik det blir ju sådana svängningar i innetempen eller så får man springa ner i källaren titt som tätt. Ett bekvämt vedsystem ska ju vara: "Fjutta på och glöm"
 
prototypen skrev:
Man sparar med nattsänknig.

Huset fungerar som en accumulatortank, man laddar på morgonen och får tillbaka det på kvällen. Om huset är 3 grader kallare så MÅSTE mindre värme slippa ut.

Protte
Helt rätt teoretisk, ju lägre deltaT mellan inne och ute desto mindre energi går det åt. det brukar väl sägas att du sparar 5%/°C sänkning. så det är ju bara att räkna, ett normalbehov på 4kW och en nattsänkning på 8 timmar ger 4x8x0,05 = 1,6kWh/°C och natt

Sen hur det praktiskt blir är ju en annan femma, t.ex. när tempen inne ska upp, får man en högre returtemp då, vilket ger ett mindre enegiuttag på tankarna? Har man dåligt isolerade tankar i ett externt pannrum, så kanske det är bättre att trycka in värmen i huset än att det står och kallnar i tankarna?
Så det finns många saker som inverkar på om man egentligen tjänar på detta.
 
Hocke skrev:
Helt rätt teoretisk, ju lägre deltaT mellan inne och ute desto mindre energi går det åt. det brukar väl sägas att du sparar 5%/°C sänkning. så det är ju bara att räkna, ett normalbehov på 4kW och en nattsänkning på 8 timmar ger 4x8x0,05 = 1,6kWh/°C och natt

Sen hur det praktiskt blir är ju en annan femma, t.ex. när tempen inne ska upp, får man en högre returtemp då, vilket ger ett mindre enegiuttag på tankarna? Har man dåligt isolerade tankar i ett externt pannrum, så kanske det är bättre att trycka in värmen i huset än att det står och kallnar i tankarna?
Så det finns många saker som inverkar på om man egentligen tjänar på detta.

Instämmer. För mig har det varit ett himla mickel för att få till det så det inte ska gå åt mer med sänkning än utan.
Att börja eller sluta sänkningen någon timma eller senare har stor betydelse.
 
Det ligger mycket i Hockes resonemang. Beroende på hur systemet är konstruerat så vår man en mer eller mindre stor ökning av returtemen när shunten öppnar för att komma upp i temp igen efter nattsänkningen. Har man bra effekt på radiatorerna, så att det inte behövs så stor stegring på framledningstempen för att höja rumstempen, så funkar nattsänkning bättre. För mig som har snudd på underdimensionerade radiatorer resulterar en ojämn innetemp i att acctanken får sämre skiktning p.g.a. hög returtemp.

Nattsänkning lönar sig knappast i ett system med accumulator. Med Pelletseldning däremot tjänar man nog på det.
 
Jag märker en otrolig skillnad. Jätte stor skillnad på termometrarna i tanken om jag kör med sänkning eller ej.
Men har aldrig fått testa i riktig vinter. Blir aldrig kallt.
Sen om det lönar sig eller inte, köper man ved, pellets eller el och man märker skillnad kan det ju vara nåt. Men för min del med egen ved så är det mest för att det är kul och skönt att sova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.