JK2 skrev:
Ok tack för klarläggningen av shunten.
Om man använder Termomatic CBJ till garaget, hur ska man enklat lösa cikulationen? Köpa en lös cirkpump eller en push 15 & ta bort termostaten som följer med den ( för CBJ:n sköter väl blandingen)?
Ska man använda en CBJ till innomhusstyrningen också eller bör man ha en utegivare för att stabilisera hastiga väderomslag (har ett välisoerat hus)?
Och till varmvattnet så används tex en automix 20?
Tack för alla svar hittils. Många styrningar blir det, skulle kanske engagerat sig och byggt ett plc-system som styr men det får nog bli en senare hobby då allt funkar.

Husets shunt funkar det fint med Cbj o innegivare men till garaget bör en shunstyrning med utegivare användas pga det tröga golvet som Matss skrev, Innetempen kommer inte att pendla om du bara kör med innegivare förutsatt att det inte är golvvärme...
Cbj/shuntstyrningen vrider shunten/blandningen så du behöver bara en cirkpump..

Till tappvarmvattnet behöver du ingen automix utan en blandningsventil..

Behöver väl 2 st pumpar, har ju 2st separata uttag ur tanken. Med 2 st biv-shuntar har jag som jag ser det 2st obeoende system och behöver en pump i varje. Funderingen gällde termostaten på push 15, vad göra med den?

Matss rekomenderar utegivare i garaget men lägre ner, efter lite eftertanke verkar det som, så förordas endast innegivare.

Det brukar bli problem när nån har "uppfunnit" nån egen lösning på golvvärmestyrning och skickar ut hett vatten. Systemet börjar pendla.

Men i ditt fall kan man sätta maxtempen på den temp som behövs (kanske 30-35 grader) och låta CBJ (eller Automix) vara både regulator för vattentemperatur och on/off-styrning av golvvärmen. Det funkar utmärkt så länge du inte delar upp i olika rum/slingor och vill ha mer än en rumstermostat. Jag har sett lösningen på ett nybygge med källare, men där var nackdelen att källargolvet kunde bli kallt när övervåningen blev varm och shunten stängde. Borde varit separat styrning till källargolvet.

Billigast och bäst (i alla fall inte sämre) är att köra två vanliga cirkpumpar. Då behöver du inte nån Push 15, men en fördelare så att du kan justera in slingorna, om du har flera med olika längd. Med lika långa slingor räcker det att T:a ihop slingorna.

Känns bäst att använda 2 sep styrsytem, ett för elementen i huset och ett för golvvärmen i garaget.
Garaget har 4st slingor där längden diffar lite, men alla går på samma rum och ska styras lika. Dom ska kopplas till en fördelare och strypas in så alla flödar lika. Då borde det väl räcka men den bivlenta shunten(med tillhöramde automatik) för att reglera golvvärmen. Någon som skissat upp ett liknande system med biv.shunt och golvärme så man kan se inkoppling?
Tack för ideer och svar, tyvärr dax att packa, 2veckors tjänsteresa så nu står allt still igen, suck.

jag har satt 3 anslutningar för golvvärmen i garaget, retur i botten och tillopp i mitten(eventuellt i toppen vid eldrift, patron högt upp). en "vanlig cirkpump och en blandventil typ som länkades till tidigare med område 20°-40° (tror jag det var).
i huset har jag ungefär samma lösning men inget topputtag för golvvärmen. bivalent shunt till radiatorerna, 1-rörs som ska bytas till 2-rörssystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.