Jag har en Narvi Natura-Mini som jag köpte för 7-8 år sedan av en finsk herre som själv tagit hit den. K-rauta hade den i sitt sortiment vid den tidpunkten. Jag har fått en installationsanvisning med mått etc från Narvi i Finland, men det står inte någonstans att den är typgodkänd? Jag har försökt titta på forumet här men blir inte klokare. Min sotare har semester och hantverkarna hade tänkt installera den i helgen... så måste jag köpa ny kamin och skorsten idag, tro?

P
Man skall kunna visa upp att den klarar Boverkets regler för emissioner . Det kan man inte visa annat än att ett godkänt testinstitut utfärdat ett testprotokoll som visar att gränser klaras .Det är CO som inte får vara för högt . Det anges även en gräns för det som heter OGC , men jag är osäker på om man måste kunna visa upp att även detta gränsvärde uppfylls?. På en Ce märkningsskylt står t.ex bara CO .

Hör dock med just din besiktningsman, kanske godkänner han ändå . Det blir olika resultat beroende av vem du vänder dig till Du kan få nej av ett sotningsdistrikt och ja av ett annat .

Hemmakatten
Vår pelletskamin (som är vattenmantlad och står för hela husets uppvärmning och därmed går nästan jämt) är köpt i Norge men är ett tyskt fabrikat, Wodtke. Generalagenten i Sverige har inte låtit testa den och den är därmed inte typgodkänd i Sverige. Jag hade däremot kopior av tester och typgodkännande från Tyskland och flera andra europeiska länder för att kunna visa sotaren. Men dessa brydde han sig inte om, det enda han ville se var installationsanvisningen där det stor hur stort avstånd från brännbart material den måste stå. Ja, och så gjorde han en provtryckning förstås och kollade att skorstenen (rostfri) hade rätt dimension och var isolerad som den skulle på vinden. Vi fick godkännt utan några som helst problem.

P
Det krävs antingen ett typgodkännande eller en Ce certifiering (som ju till skillnad från typgodkännande gäller inom hela EU) .
En besiktningsman som inte intresserar sig för varken typgodkännande eller Ce certifiering är inte seriös , men visst kan det ju vara bekvämt för den som vill ha utrustning godkänd . Nu tror nog jag att det är så att besiktningsmannen väl känner till vad Wodtke är och man vet ju då att det är TUV godkänt , vilket ju är minst lika gott som SP !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.