Har haft rörmokaren på besök och han tyckte det var en vettig lösning som ovan påpekats att koppla så att översta delen av tanken värms. Han tyckte dock att en 750 l tank skulle bli en aning för liten om man skulle vilja utnyttja solfångare till fullo. Vi beslöt dock att det blir en 750 l som jag tror kommer att fungera bra.
Tack för alla bra inputs och funderingar!