Ska byta skorsten. Blir på pannan toppmonterad spikrak modulskorsten ca 8 m lång, löper större delen utanför huset (pannrummet mkt lägre takhöjd). Några frågor.
När jag tänder upp svartryker det nåt fruktansvärt första 20-30 minuterna, även med torr fin björkved. Röken pyser ut och "trillar ner" på backen på en gång till mitt och grannarnas förtret.. Pannan är en CPA 2 ("Övikspanna) från -82. Skorstenen är i mkt dåligt skick, nån form av keramiskt rökrör som vittrat sönder till stor del. Draget verkar ok eftersom det är mkt lätt att tända och ej ryker in.

Funderingar:
Kan en ny skorsten påverka minska svartröken?
Vilken dimension skall jag välja. Den som sitter där nu är 22cm innerdiam. Läste nånstans att en så lång skorsten som 8 m mår bra av lägre diam, typ 18cm.

Beror nog mer på en gammal panna än att skorstenen är dålig.

Gör en renovering av skorstenen, genom att dra den med nytt bruk. Finns en jätte bra tråd här om hur man kan göra det själv utan att köpa en dyr 15000kr renovering. Gå inte ner för mycket i dimention. Skulle inte gå ner under 200. Beror lite på hur hög effekt pannan ger.

Mats

Tror inte på renovering. Skulle tro att den är eldad med extrema rökgaser och har isolering av sämre kvalitet. Isoleringen har "smält" och och delar av ytterhöljet har rostat sönder, sista metern i toppen är helt slut, såväl innandömme som plåtbeklädnad.

Pannan är på 42kW eldas mot 1,8 m3 ack. Svartröken hoppas jag kunna putsa till det bättre med bra ved, rätt eldningsteknik OCH ny skorsten. Det är dimensionen jag tvekar kring, mätte igår. 240 mm är yttermåttet på rökröret där det går ner i pannstosen. Kan jag gå ner till 200mm?
Känns våldsamt med 240mm och draget är vansinnigt bra i pannan, snarare så det är det man vill begränsa.

_ap_
så här allmänt känns det som att 180-200mm och 8m räcker och kommer att räcka till dom flesta moderna pannorna
när det blir dax att byta.

Som sagt ingen modern panna.. Överförbränningspanna från 1982..

P
Som någon annan nämnde, det beror nog mera på panna och eldningsteknik, men visst kan skorsten påverka .

En färdigisolerad modulskorsten verkar vara det självklara valet . 200 är lämplig dimension , ibland säger man att mindre dimension skulle kunna vara bättre och det är för att man skall få större flödeshastighet och att rökgaserna inte hinner kylas ner så pass mycket att de kondenserar uppe i skorsten . Det är inget problem med den panna du har . Vi i Sverige har en av de sämsta pannorna i Europa och ett byte av panna skulle jag nog vilja föreslå , både för miljöns skull , ekonomin och att nya pannor är enklare att rengöra (så det blir av).

När du väljer skorsten skall det stå T450 i CE specifikationen , vilket betyder att den är godkänd för drift med alla typ av fastbränsle , det betyder vidare att den är testat med 550 grader i kontinuerlig temperatur . På slutet skall det stå t.ex 50 finns även t.ex 75 samt ett G . 50/75 anger avstånd i mm som du måste ha till brännbart material vid t.ex genomföringar . G anger att skorsten är godkänd mot sotbrand (den klarar det , förblir intakt vid skorstensbrand samt får installeras utan schakt ) . 200 mm rör 1000 mm i rostfritt syrafast kan du hitta för ca 1500 kr per meter inklusive moms . CE certifierade system får säljas och installeras inom hela EU , typgodkända får säljasd endast i Sverige och de har lägre krav på korrisionsbeständighet och upphängningsanordningar . Ett CE certifierat system får inte märkas på annat sätt som t.ex märke som hör till typgodkännande .

_ap_
Ander_s skrev:
Som sagt ingen modern panna.. Överförbränningspanna från 1982..
som sagt "räcker och kommer att räcka till en modern panna" ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.