hejsan jag går i planer på att montera en vattenmantladkamin den ger 15kw på vattnet och 6 kw i strålning. koppla ihop den med en 750 liter ackumulatortank med varmvattenslinga och elpatron. låter detta som nåt som kan fungera i ett hus på 118 m2 boyta 80m2 biyta, ligger i borås byggt 1949 vi bor 2 personer i huset mvh Jonas

Hemmakatten
Vattenmantlad kamin låter bra, men vad eldas den med? Ved eller pellets? Vi har en vattenmantlad pelletskamin ansluten till 500 liter ack.tank med varmvatten- och golvvärmeslingor med elpatron (som vi kör nu under sommaren) till ett hus på 115 kvm. Vi är mycket nöjda.
.

Hemmakatten skrev:
Vattenmantlad kamin låter bra, men vad eldas den med? Ved eller pellets? Vi har en vattenmantlad pelletskamin ansluten till 500 liter ack.tank med varmvatten- och golvvärmeslingor med elpatron (som vi kör nu under sommaren) till ett hus på 115 kvm. Vi är mycket nöjda.
.

den är till för ved jag tänkte elda ved och peletsbricketer, hur funkar det på vintern tror ni då ?

Hemmakatten
Nja, jag är lite skeptisk till ved för en kamin. Inbillar mig att man måsta hysta in ved varje halvtimme för att det skall bli någon fart på eldningen. (En vedpanna däremot eldas med en till två stora inlägg per dygn.)

Och tänk på att det blir en hel del skräp när man ska elda ved, pellets däremot är betydligt "renare "

P
en vanlig vedkamin som är vattenmantlad skall nog inte ses som primärvärmekälla det blir för många inlägg. Det ¨går rätt enkelt att räkna ut hur mycket ved du kommer att behöva elda och med den mängd ved du kan lägga in per gång blir det nog lite mycket spring om du skall sköta hela uppvärmningen inkl sanitetsvatten genom att värma med ved i kamin .

Det finns insatser som inbyggda ser ut som en murspis , där man kommer upp i 30-40 kW dvs det går att lägga in större mängder bränsle åt gången , men då får du räkna med att ha större ackumulator .

Som i annat inlägg . En pelletskamin är bättre om det skall vara din primära värmekälla . Det funkar ju dock bra att kapa energibehovstoppar med en vedeldad utrustning . Känner till de som värmer t.ex pool med vedeldade vattenmantlade kaminer , gör ett inlägg innan de skall tappa upp ett bad i bubbelbadet etc .

Om köksspis kan vara ett alternativ för dig så kan du kolla upp Classical modell 8 som ger 28kW varav 18-20kW till vatten.

Sen kostar ju en vattenmantlad relativt mycket också. Man kan komma undan billigt på en rejäl panna + en kamin. Sen gäller det ju att skorstenen så tillåter. Låter isf klokast som Pellking säger att bara nyttja den vid toppar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.