4 855 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Koppla 2 olika acktankar såhär?
Sida 1 av 2
Hejsan, är en paintlover och gjorde en principskiss på hur jag har tänkt att koppla in en 500 literstank med vv-beredare och en slavtank (heter det slavtank?).
Stämmer min "ritning"? Om den är otydlig fråga så förklarar jag.
www.ladda-upp.com/bilder/5088/ackkoppel
Mvh Rickard
Stämmer min "ritning"? Om den är otydlig fråga så förklarar jag.
www.ladda-upp.com/bilder/5088/ackkoppel
Mvh Rickard
1. Har du öppen expansion anslutet på högsta punkt? Annars får du luftproblem när du ansluter i toppen av höga tanken.
2. Är god ide´ att sätta en kulventil på det stående röret mellan topp och bottenrör
3. När du kör i "serieläge" finns risk att luft samlas i uppochnedvända U-böjen som bildas ovanför låga tanken. Bättre att gå in i sidan även på den tanken.
2. Är god ide´ att sätta en kulventil på det stående röret mellan topp och bottenrör
3. När du kör i "serieläge" finns risk att luft samlas i uppochnedvända U-böjen som bildas ovanför låga tanken. Bättre att gå in i sidan även på den tanken.
Hej, ska vara noga när jag kopplar så att högsta punkt inte kan ansamla vatten helt enkelt.
2. Varför kulventil där?
En fråga till, i mitt pannrum så står oljetanken på motsatt sida vägg som pannan, oljetanken ska ut och där ska acktankarna stå och då hade jag tänkt att dra alla rör längs taket, men jag läste att kallvattnet till laddomat 21 från tank ej får gå längs taket, stämmer detta? Har inte möjlighet att dra längre rör längs väggar eller så för det är en dörr åt ena hållet och öppet åt andra hållet, tvingas jag bila upp och lägga röret i golvet då?
Bifogar även här en bild (mest för att paint är så roligt)
http://www.ladda-upp.com/bilder/5152/laddkoppel
2. Varför kulventil där?
En fråga till, i mitt pannrum så står oljetanken på motsatt sida vägg som pannan, oljetanken ska ut och där ska acktankarna stå och då hade jag tänkt att dra alla rör längs taket, men jag läste att kallvattnet till laddomat 21 från tank ej får gå längs taket, stämmer detta? Har inte möjlighet att dra längre rör längs väggar eller så för det är en dörr åt ena hållet och öppet åt andra hållet, tvingas jag bila upp och lägga röret i golvet då?
Bifogar även här en bild (mest för att paint är så roligt)
http://www.ladda-upp.com/bilder/5152/laddkoppel
på högsta punkten ska du ha en avluftning, om luften stannar på en högpunkt så kan cirkulationen lägga av...och då kommer vattnet att "ansamlas" där=cirkulera förbi...
det kanske funkar att gå upp itaket och ner men enligt anvisningarna så ska bottenröret ligga vågrätt eller möjligen med fall mot tanken? och toppröret ska ha stigning mot tanken, börjar du dra upp och ner så tror jag inte att självcirkulationen funkar, kan va bra vid elavbrott...jag har dragit 1" rör med rörisolering under en dörröppning till golvvärmen i garaget, iofs så satte jag dörren lite högre.
det kanske funkar att gå upp itaket och ner men enligt anvisningarna så ska bottenröret ligga vågrätt eller möjligen med fall mot tanken? och toppröret ska ha stigning mot tanken, börjar du dra upp och ner så tror jag inte att självcirkulationen funkar, kan va bra vid elavbrott...jag har dragit 1" rör med rörisolering under en dörröppning till golvvärmen i garaget, iofs så satte jag dörren lite högre.
Fungerar det att dra på detta vis istället? (princip)
http://www.ladda-upp.com/bilder/5157/laddokoppelmat
http://www.ladda-upp.com/bilder/5157/laddokoppelmat
Jodå, in i sidan eller autoavluft, vad som än fungerar i skriven ordningMatss skrev:
Nu är min tekniktank lägre än mina slavtankar, hur bör man då dra rören? Från toppen av den låga och in i sidorna på de högre, in i sidorna på alla?
Autoluft funkar INTE mot ång/luftbubblor i laddkretsen!
Se mitt svar ovan och tänk efter var luft kan bli stående i ett rör. Grundregel ett är att dra rören så att luften alltid lägger sig i tanktoppen eller går ut via öppen expansion. Går inte det får man bygga en luftfälla som rymmer åtminstone några liter luft.
Fortsätt rita!
Se mitt svar ovan och tänk efter var luft kan bli stående i ett rör. Grundregel ett är att dra rören så att luften alltid lägger sig i tanktoppen eller går ut via öppen expansion. Går inte det får man bygga en luftfälla som rymmer åtminstone några liter luft.
Fortsätt rita!
Så här har jag (dock bara en tank på 3m3) och min anläggning funkar perfekt. Separat ångblåsning från pannan via ett T-stycke gör att luften och ångbubblorna i panna sticker iväg utan att störa laddkretsen. Var bara att starta med orginalpatronen i laddomaten på en gång!
Jag lyfter på mössan för Matss som via sina råd och inlägg gjort att min rördragning, skiktning, laddning, mellan panna och ack funkar helt perfekt!.
Jag lyfter på mössan för Matss som via sina råd och inlägg gjort att min rördragning, skiktning, laddning, mellan panna och ack funkar helt perfekt!.
Redigerat:
Trevligt med kunnigt folk som ryter i innan man står där med näsan i havrefraset! 
Jag har nu 2 st 750 liters slavar + en på 500 liter som ju innehåller varmvattenberedaren, den är lägre än de andra 2, bör jag sockla upp den eller klarar jag mig ändå? Annan lösning?
Mvh Rickard
Jag har nu 2 st 750 liters slavar + en på 500 liter som ju innehåller varmvattenberedaren, den är lägre än de andra 2, bör jag sockla upp den eller klarar jag mig ändå? Annan lösning?
Mvh Rickard
Hej, har funderat på dethär med luft i laddkretsen. Skulle liknande rörkoppling fungera bra?
http://www.ladda-upp.com/bilder/7205/koppling
http://www.ladda-upp.com/bilder/7205/koppling