Hejsan,

Vi är på gång att köpa en braskamin (Contura 510). Vi har bestämt oss för var i rummet vi vill
placera den, och det visar sig bli precis mitt i rummet på en kortsida, detta gör ju att skorstenen kommer att
komma rakt upp i nock.
Vad tror ni kommer det att se konstigt ut att ha skorstenen placerad mitt i nock?, eller skall man montera en
vinklad skorsten?

Tacksam för synpunkter!

Mvh
Mattias

Jag har en contura så gott som i nock ....inga problem ...böjar kostar bara onödiga slantar när det inte behövs:)....

Mvh

jag har en contura skorsten liggandes hemma med som väntar på att bli monterad. när det gäller böjar så är det förkastligt om det inte behövs, dels blir det sämre drag men framför allt är de helt okristerligt dyra, ett paket för att svänga skorstenen 50 cm till höger och sedan fortsätta rakt upp skulle kosta mig 4900 kronor. det är sjukt.
det enda som kan bli problem för dig är väl plåten på utsidan, men då får du väl ta dit en plåtslagare så ordnar han så det blir bra...

Hej,

Vet inte om det framgick, men kaminen kommer alltså att placeras emot en yttervägg, så att skorstenen kommer alltså att komma längst ut på nocken!

Vi har mekanist frånluft i huset, bör man placera någon tilluftsventil i anslutning till kaminen?

Mvh
Mattias

Du menar längst ut Taköverhäng men ändå i nock?

Hej,

Jag snurrade nog till det lite, glöm det sista..

Sätt gärna en tillluftsventil nära kaminen...för kaminen....(.Och din egen skull )kaminen kräver mycket lufttillskott ...man blir ju även själv trött med dåligt syretillskott....och somnar kanske i onödan i soffan och missar nån god film på "burken"....Fast när kaminen är installerad blir det väl till att glo in i brasan ..Ahhhmmm

Mvh

Inga problem att montera skorstenen mitt i nock! Monterade min 660t för tio dagar sedan med skorsten i nock.

Det enda du bör kontrollera är om du har någon bärande balk i vägen. Det enda som var i vägen för mig var brädan som håller nockpannorna som fick sågas av.

Jag monterade en premodulskorsten och beställde den med nockbeslag som är delat i två delareller egentligen fyra. Ett underbeslag i två delar som man lägger mot takpappen och ett övre beslag i två delar som man lägger över teglet. På det övre beslaget fästs huven.Det var inga större problem att fixa själv men man får mäta och klippa lite plåt. Fyrkantig huv är bäst om du ska montera mitt i nock.

Att få skorstenen med nockbeslag kostade inget extra

Jag tycker inte att det ser fult ut att ha skorstenen mitt i nock men det är väl en smaksak. Förddelarna är att rökröret bara behöver sticka upp en meter ovan taket och på så vis blir skorstenen låg. Dessutom är det som minst vatten på nocken av ett tak vilket också är bra.

Bifogar ett par länkar.

http://www.premodul.eu/se/
http://www.premodul.eu/se/filer/iav_Premodul_se.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.