Hej alla...

Min gamla vedbod välter snart så till våren blir det att riva (om den inte trillar ihop själv innan) och bygga ny. Fick en idé på fasadlösning som jag tänkte dryfta här för att få lite feedback. Den klassiska varianten är ju att lägga distans till locken och på så sätt få tvärdrag. Problemet jag har är att det ofta regnar vågrätt där jag bor och då fick jag den, kanske, brilljanta idén att använda fjällpanel utan att slå ihop den, bara lägga 5mm klossar emellan vid reglarna. Borde bli rejält drag samt regntätt.
För övrigt blir det "altandäck" inne och sluttande korrugerat tak av plast eller plåt med luft mellan fasad och tak.

Åsikter någon?

Tack på förhand

/Daniel

Funkar säkert som du tänkt,
Jag själv skulle hellre välja stående panel (gärna 1 1/4) tum ohyvlat med någon cm mellan brädorna (inga lock) och ordentligt överhäng på taket. Välj port eller dörr så du enkelt får in veden med transportband eller lastare om du kan. Vedboden nära panna/kamin/spis dimmensionerad för ett par års behov om plats finns och ordentligt med luft och sol är andra bra förutsättningar för vedbodbygge.

Joooo

Tack för tipset... du beskrev drömmen... nu bor jag i k-märkt område så vedboden får stå där den står. och på vår lilla ö är lastare inte att tänka på. Transportband är fusk och smitande från nyttig motion! :-)
Har fuskat om det gamla utedasset till vedbod och jag skall smyga dit ett par kvadrat till plus lite höjd. Det är mest fasadkonstruktionen jag grubblar på.

Tack

Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.