hejsan,

Har snart kört vedpannan i ett år och har ett irriterande problem.
Nu när jag har bra ved och får upp panna och tank i ok temepratur (85 i hela tanken) så rinner det ur en hel del vatten ur skvallerröret från expansionskärlet (öppet sittandes 1,5m över pannan).
När jag nästa gång eldar så får jag luft i systemet och panna slår ifrån tidvis..., jag fyller på vatten och eldningen fungerar bra igen tills jag laddat tanken full då blir det samma visa igen!

Mitt system: Calmar 33, ladomat 21, 1x2500acc med inbyggd vvberedare, kulvert på 18m till huset på 154kvm2 och golvvärme.

_ap_
hur stort är kärlet nu?

Misstänker att kärlet är för litet eller för lågt placerat. Hur högt sitter den högsta radiatorn?

_ap_ skrev:
hur stort är kärlet nu?
Kärlet är 150 liter och det är golvvärme, så kärlet sitter dryga 2 meter över element

Kärlet är för litet. Sätt dit ett större eller ett till vid sidan om.

_ap_
kärlet ska i teorins värld räcka till 3000L
Personligen är jag lite skeptisk mot öppna kärl på så låg höjd, vissar
pannas tryck mätare något tryck alls?
Har man inget systemtryck kan man få en massa konstiga fel.

knappt 0,2 visar den

_ap_
Om man får luft som stannar i ett öppet system är något inte riktigt rätt gjort, kan luften utan problem stiga från pannan till exp kärlet?
När du fyller vatten hur stora mängder rör det sig om?

Knappt 0.2bar=2mvp ...Du får upp vattnet knappt 2 m i systemet ....och ofta behöver man lite övertryck så man får ur all luft mm
Hur högt är det till översta radiatorn?

Mvh

Du har förlitet kärl..

Att 150 l kärl ska klara 3000 l stämmer nog men vid vilken diff är det?
Är det 50° (40-90°)??
Kan nog bli större diff med golvvärme då den returen kanske inte är mer än 25° nu..

_ap_
2an skrev:
Du har förlitet kärl..

Att 150 l kärl ska klara 3000 l stämmer nog men vid vilken diff är det?
Är det 50° (40-90°)??
Kan nog bli större diff med golvvärme då den returen kanske inte är mer än 25° nu..
Vattenexpansionen på 3000L är 130L, vid en diff på90°, 10°-100°. även om kärlet är för litet ska det ju inte komma luft i laddkretsen och om det nu gör det ska ju luften stiga ur lika fort?
Finns det några autoavluftarei systemet?

Redigerat:
Luften verkar gå fint upp till exp.kärlet. När jag fyller på vatten så handlar det nog om 2-5 liter bubblar det i exp.kärlet. Iof så är et svårt att säga om och hur mycket vatten det står kärlet. det dinns ingen automatisk avluftare. Kärlet är kopplat från överkant på tanken.

_ap_
när du säger "en hel del" inte menar du typ 150L

En hel del vatten ur skvallerröret är snarare 5-20 liter, det sipprar en hel del under ganska lång tid efter det att hela tanken nått ca 80° och uppåt 85°-90° enligt mätarna.
Det finns en manuell luftningventil på över slingan i laddkopplet. Där finns det aldrig eller möjligtvis ngn gång mycket lite luft. Kanske är det snarare som luft fickor är problemet? Hur skall man i såfall lokalisera dessa?

_ap_
på vilket sätt löser vatten påfyllningen problemet?
fyller du på i laddomatens "original" ställe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.