4 683 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
För litet expansionskärl?
Sida 1 av 2
hejsan,
Har snart kört vedpannan i ett år och har ett irriterande problem.
Nu när jag har bra ved och får upp panna och tank i ok temepratur (85 i hela tanken) så rinner det ur en hel del vatten ur skvallerröret från expansionskärlet (öppet sittandes 1,5m över pannan).
När jag nästa gång eldar så får jag luft i systemet och panna slår ifrån tidvis..., jag fyller på vatten och eldningen fungerar bra igen tills jag laddat tanken full då blir det samma visa igen!
Mitt system: Calmar 33, ladomat 21, 1x2500acc med inbyggd vvberedare, kulvert på 18m till huset på 154kvm2 och golvvärme.
Har snart kört vedpannan i ett år och har ett irriterande problem.
Nu när jag har bra ved och får upp panna och tank i ok temepratur (85 i hela tanken) så rinner det ur en hel del vatten ur skvallerröret från expansionskärlet (öppet sittandes 1,5m över pannan).
När jag nästa gång eldar så får jag luft i systemet och panna slår ifrån tidvis..., jag fyller på vatten och eldningen fungerar bra igen tills jag laddat tanken full då blir det samma visa igen!
Mitt system: Calmar 33, ladomat 21, 1x2500acc med inbyggd vvberedare, kulvert på 18m till huset på 154kvm2 och golvvärme.
kärlet ska i teorins värld räcka till 3000L
Personligen är jag lite skeptisk mot öppna kärl på så låg höjd, vissar
pannas tryck mätare något tryck alls?
Har man inget systemtryck kan man få en massa konstiga fel.
Personligen är jag lite skeptisk mot öppna kärl på så låg höjd, vissar
pannas tryck mätare något tryck alls?
Har man inget systemtryck kan man få en massa konstiga fel.
Vattenexpansionen på 3000L är 130L, vid en diff på90°, 10°-100°. även om kärlet är för litet ska det ju inte komma luft i laddkretsen och om det nu gör det ska ju luften stiga ur lika fort?2an skrev:
Finns det några autoavluftarei systemet?
Redigerat:
Luften verkar gå fint upp till exp.kärlet. När jag fyller på vatten så handlar det nog om 2-5 liter bubblar det i exp.kärlet. Iof så är et svårt att säga om och hur mycket vatten det står kärlet. det dinns ingen automatisk avluftare. Kärlet är kopplat från överkant på tanken.
En hel del vatten ur skvallerröret är snarare 5-20 liter, det sipprar en hel del under ganska lång tid efter det att hela tanken nått ca 80° och uppåt 85°-90° enligt mätarna.
Det finns en manuell luftningventil på över slingan i laddkopplet. Där finns det aldrig eller möjligtvis ngn gång mycket lite luft. Kanske är det snarare som luft fickor är problemet? Hur skall man i såfall lokalisera dessa?
Det finns en manuell luftningventil på över slingan i laddkopplet. Där finns det aldrig eller möjligtvis ngn gång mycket lite luft. Kanske är det snarare som luft fickor är problemet? Hur skall man i såfall lokalisera dessa?