3 707 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Kamin istället för vedpanna
Har hittat vad jag tyckte var perfekta alternativet för oss. En kamin (att ha i vardagsrummet=slipper pannrum) som går att elda ved och pellets i -utan omställning. Alltså vi eldar på med ved och när tempen gått ner matar den på automatiskt med pellets. Man kan köpa till vattenmantling och köra mot ac.tank. Och den funkar som myseldning oxå.
Men det finns TVÅ återförsäljare i hela Sverige och nästan inget skrivet om denna så jag undrar om någon har nån erfarenhet av denna?
Två varianter; Combikaminen eller Unicombi på
http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm
Men det finns TVÅ återförsäljare i hela Sverige och nästan inget skrivet om denna så jag undrar om någon har nån erfarenhet av denna?
Två varianter; Combikaminen eller Unicombi på
http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm
Timell installerade en kakelugnspanna vad jag förstår. Har googlat, för jag missade programmet (2004)
Den är ju visserligen en smart lösning.
Men Unicombi matar automatiskt pellets då man inte är hemma och vedbrasan svalnat. Vilket gör det billigare än om elpatronen ska gå på.
För min del handlar det om ett fritidshus, fast det används oftare än bara på helgerna. Så därför vill vi ha ett värmesystem som alltid är på och ändå billigt eftersom vi har dubbla boendekostnader och mycket ved
Har fått lite svar från Combiheat om Combikaminen och Unicombi (två olika varianter) och vad jag förstår så ska den bli godkänd av Sp i oktober, har precis testats.
MEN jag är fortfrande nyfiken på om inte någon har personlig erfarenhet eller hört något om denna vedpanne-kamin ...?!?!
Den är ju visserligen en smart lösning.
Men Unicombi matar automatiskt pellets då man inte är hemma och vedbrasan svalnat. Vilket gör det billigare än om elpatronen ska gå på.
För min del handlar det om ett fritidshus, fast det används oftare än bara på helgerna. Så därför vill vi ha ett värmesystem som alltid är på och ändå billigt eftersom vi har dubbla boendekostnader och mycket ved
Har fått lite svar från Combiheat om Combikaminen och Unicombi (två olika varianter) och vad jag förstår så ska den bli godkänd av Sp i oktober, har precis testats.
MEN jag är fortfrande nyfiken på om inte någon har personlig erfarenhet eller hört något om denna vedpanne-kamin ...?!?!
Det där låter väl som en ganska vettig idé om priset står sig i jämförelse med en vanlig kamin + luftvärmepump.
Det är ju ett fritidshus och ni eldar inte för att hålla huset på 20+ under tid ni inte är där eller?
Det är ju ett fritidshus och ni eldar inte för att hålla huset på 20+ under tid ni inte är där eller?
Faktum är att vi tänker ha huset på +20 grader året runt, eftersom vi är där även övrig tid, inte bara helger, så ser vi det snarare som dubbelt boende.
Vi har vattenburen golvvärme på gång i hela huset och det är ju ett trögt system som inte lönar sig att slå på och av heller. Och just automatisk matning av pellets när veden är slut, utan omställning tyckte vi verkade så bra.
Eftersom det är just ett fritidshus så vill man inte ta av den lilla yta man har och göra ett stort pannrum. Denna kan vi ha i vardagsrummet även om den kanske inte är allt för vacker.
Såg i en gammal tråd att någon annan frågat om Combikaminen (eller Unicombi som den andra varianten heter) för nåt år sedan men det verkar inte som om nån har nån erfaenhet av den nu heller?????
Se mer på http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm
Vi har vattenburen golvvärme på gång i hela huset och det är ju ett trögt system som inte lönar sig att slå på och av heller. Och just automatisk matning av pellets när veden är slut, utan omställning tyckte vi verkade så bra.
Eftersom det är just ett fritidshus så vill man inte ta av den lilla yta man har och göra ett stort pannrum. Denna kan vi ha i vardagsrummet även om den kanske inte är allt för vacker.
Såg i en gammal tråd att någon annan frågat om Combikaminen (eller Unicombi som den andra varianten heter) för nåt år sedan men det verkar inte som om nån har nån erfaenhet av den nu heller?????
Se mer på http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm
har eg inget att tillföra utom en kommentar ang deras reklamfilm - det muppigaste jag har sett tror jag!
Hm....reklamfilmen gäller väl deras vedpanna inte kombikaminen?!
Klicka här för att svara