Byggahus.se

Orlan 25 eller 40kW

1. K
    Medlem · västernorrland · 621 inlägg

kricken_

Medlem
    En kompis är på väg att byta panna.
    Han har bestämt sig för att köpa en orlan men han är osäker på vilken storlek han behöver.
    Det finns 2.5m3 ack tank i huset redan (går tyvärr inte att installera mera utan omfattande ombyggnationer) räcker en orlan 25 till då eller är 40:in ett bättre val?.
    Han vill endast göra ett ilägg per dag och ifjol hade han bara 1500l ack volym då var det precis att huset klarade sig i 24h så minimum pannan måste kunna värma på ett ilägg är 1500l 50°C + huset under eldnings tiden.
    Om man räknar 1.4kWh*eldastadsvolym*verkningsgrad så skall ju även 25kW:aren klara sig galant men jag har märkt att dessa teoretiska beräkningar inte alltid stämmer så bra så vi mottager gärna input från någon som har en orlan 25 eller 40 hur mycket värmer man med ett ilägg i verkligheten?

Hur gör man vid tändning av dessa pannor är det en start brasa och sen lägga fullt?

2. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
    Tja 25:an har ju 120 l eldstad vilket bör värma ca 2 m3 50° då det verkar som att man får ut ca 1 kWh/liter eldstad hos kompisarna som kör med nya pannor (Calmar v33 o Ctc v35)
    Med 185 l eldstad (Orlan 40) så värms drygt 3 m3 på ett ilägg, Dessa siffror är utan uttag o även om pauseldningen fungerar så kan te behovet va allt för stort om 1500 l räcker i 24 tim (90 kWh)

Om pauseldningen nu funkar bra (som det låter på vissa) så kan nog 25:an passa bättre om man kan tänka sej att gå ner o lägga i en andra gång efter 3-4 tim, Då laddas tanken full o sen går den över till pauseldning till brasan är slut..
    25:an ger ju 5-31 kW o 40:an 8-41 kW, Med tanke på att 1500 l räcker i 24 tim gör det bara knappt 4 kW som huset behöver o då tror jag inte att det är optimalt med 8 kW på pauseldningen..

Jag tror på 25:an o lägga fullt en extra gång ev dom kallaste dagarna om det va 24 tim han klarade sej mellan eldningarna då det va som kallast med 1500 l acktank..

3. J
    Medlem · Västerbotten · 8 inlägg

JML

Medlem
    Har själv en 40kw, skulle definitivt inte välja en mindre, hellre än större... jag värmer lik föregående talare drygt 3kubik på 1 ilägg.

Så finns det plats i budget för en 40kw välj den.

4. K

kricken_

Medlem
    Det skall tydligen komma uppdaterade modeller av orlan om 2-4v.
    Bla primärluften skall vara sänkt och en del andra förändringar skall också vara gjorda.
    Så han skulle vänta tills dom nya pannorna kommer innan han köper men det lutar åt en 40kW nu.

5. K

kricken_

Medlem
    Fungerar det bra med paus eldningen så måste det vara perfekt de kallaste dagarna bara att pula pannan full innan man går och lägger sig så är tankarna full laddade även på morgonen.
    Om det fungerar så är det ju ett alternativ om man har begränsat med utrymme för tankar.

God jul

6. H
    Medlem · västernorrland · 41 inlägg

Henke.P

Medlem
    jag har en orlan 40 och skulle hellre rekomendera någon annan panna!
    dom är billiga inget mer.

7. K

kricken_

Medlem
    Jasså vad är det för bekymmer du har då?
    Det är ju bra så mycket info som möjligt nu innan han köpt pannan.

8. H
    Medlem · västernorrland · 41 inlägg

Henke.P

Medlem
    det går inte o få den varmare än 80 grader för då stannar fläkten. går ju o bygga om men tycker inte att det borde behövas på en ny panna.
    och en välldigt iriterande grej är att om den inte kommer upp till 71 grader på en halv timme efter att man lagt i första gången så stannar fläkten.. den kommer många gånger bara till 70.. o då pyr det bara sen. önskar att ja köpt nått annat istället

9. K

kricken_

Medlem
    Laddtempen skall tydligen gå att justera med några knapp tryck nu, Jag hittade en länk som hette igångkörnings tips på denna länk http://www.polimex.se/Igangkorning.pdf (sidan 4) så jag tyckte inte att det verkade vara något större problem.
    Sedan så verkar ju laddtempen vara ställd på 97°C på de nyare pannorna.

Annars måste nog kompisen tänka över sitt pann köp nog föratt dom är billiga men man vill ju inte ha en massa problem i onödan.
    En panna skall man ju tända och glömma när det fungerar bra.

Redigerat 26 dec 2008 14:39
  10. Åskar
    Medlem · Västernorrland · 769 inlägg

Åskar

Medlem
    Henke, vilken regulator har du? Har du Ekoster 2 så fixar du 80-graders begränsningen med några knapptryckningar. Se sid 4 i länken..

http://goto.glocalnet.net/romoheat.skelleftea/pdf/Igankorning.Injustering och allmanna tips.pdf

Orlanpannor levererade sedan i höstas har 97 grader i maxtemp. och snart kommer de även med sänkt primärluft (närmare glödbädden) vilket ger en betydligt stabilare och jämnare drift. :cool: Jag brukar vara noga med startbrasan så jag får en ordentlig glödbädd i botten. Fördelar sedan ut glöden jämnt över hela botten sedan fyller jag pannan full. Har jag bara staplat veden bra så går den som en klocka tills allt brunnit ut.

Redigerat 25 dec 2008 20:02
  11. K

kricken_

Medlem
    Då är alltså dessa problem med låg laddtemp borta?
    Kompisen pratade med någon som hette bjacek eller nått liknande och han tyckte att han skulle vänta på de nya pannorna dom skulle tydligen vara lika vassa som alla de andra värstingarna.

12. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Något att tänka på är om man har tillräckligt drag i skorstenen, även sommartid. I princip alla panntillverkare har övergett principen med tryckande fläkt.

Ett lågprisalternativ är Vedsols Attack med sugande fläkt. Då får du också bra service...

13. K

kricken_

Medlem
    Han borde ha tillräckligt med drag helstenXhalvsten 10meter hög.

Skall säga till han att kolla upp den pannan.

Fan man blir ju sugen på att byta själv också jag var hemma hos grannen idag han har en baxi 30kW det går ju inte att sticka under stolen med att dessa pannor behöver bra mycket mindre tillsyn för att fungera perfekt en min lilla viadrus.
    Men att räkna hem pann bytet bli svårare iom att jag har min ved nästan kostnads fritt det enda sättet att räkna hem det är på bekvämligheten och att arbeta in 40tkr är ju inte så bekvämt det heller så ilängden kanske ett besök mer i pannrummet per dag är bra betalt/bekvämt.

Redigerat 25 dec 2008 20:53
  14. K

kricken_

Medlem
    Vedsols Attack det finns lite info om denna panna på nätet har jag sett.
    Han får ringa dit och få info/beställa info.

15. knekten
    Medlem · östergötland · 1 290 inlägg

knekten

Medlem
    Attack 25kw kostar 20400:-+moms 35kw 24900:-+moms.enligt prislista 080901:) Vedutrymmet står det inte ett skit om ,kanske är samma som Gaselle?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.