Hej
Jag har tidigare värmt huset med vedpanna men kommer framöver värma med el och stötta med braskamin. Är det någon som vet om det är möjligt att montera braskaminen på samma rökkanal som vedpannan under förutsättning att det monteras ett spjäll på både vedpannan och braskaminen? Vill inte montera bort vedpannan men kommer använda den sparsamt framöver och rökkanalen i skorstenen till vedpannan är slamdragen.

Mvh

Mith

Jag svara på min egen tråd.

Har kollat med sotamästaren och det är inga problem har eldstäderna täta luckor osv behövs inget spjäll i rökgången. Man skall dock se till att rökgångarna från resp eldstad inte ligger i samma plan utan att det bör skilja några dm.

/Mith

har samma problem, vil installera en ny kamin i köket...har penetrerat skorstenen för att hitta en annan rökkanal men det värkar som om den ekisterande kanalen kryssar hit och dit så dom 2 närliggande kanalarna har blivit pluggade.
jag ringde muraren som inte gillade idèen, ringde sotaren som han med var mycket skeptisk...han var klar över det bovärket skriver och sa han inte kunne neka men avrådde starkt..

konstigt att fackmännen är så "rädda", brukar vara tvärtom...att lagtexten är styvare/hårdare än fackmännen.

vad gör jag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.