Vill bättra på min underförbränningspanna något så jag har funderat en del på om man skulle kunna använda sej av rökgasernas värme som det finns på en del bilar vid grenröret för att förvärma pri och sekluften främst för pannor med självdrag då fläktpannor oftast redan har förvärmt? Utan att göra några större ingrepp så tänkte jag mej bara ett flexibelt ventilationsslang med en ventilationsfläkt som kopplas över cirkulationspumpen. En plåtmantel på rökröret med fri luft i mellan så det inte blir för varmt, ni som sett ett grenrör vet vad jag menar. Sen fläkt. Sen rör i närheten av primär- och sekundärluckan. Har man lite flyt så kanske man kan få en dåligt tryckande fläkt. Beror ju på hur noga man är. Som ett litet 2 minuters experiment så tryckte jag in en värmepistol i primärluckan och blåste rakt emot gjutjärnsrostret. Satte samtidigt ögat mot titthålet och såg att lågan fick en helt annan fart och mer gasig eller vad jag ska säga. Inte helt lätt att förklara då jag inte har så mycket att jämföra med. Såg inte heller vad som hände precis vid sekluftsinsläppet. Hur stor fläkt tror ni är lagom? Hur stor fläkt används vid redan färdiga pannor? Tryck som sugfläkt. Någon som eftermonterat fläkt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inte en aning men ska prova med värmepistolen på både lägsta och högsta temp. Ska prova med kompressorn också.
I vilket fall så tror jag det är bra med varmluft vid uppstarten. Moderna pannor med fläkt använder sej väl av förvärmd luft?
I vilket fall så tror jag det är bra med varmluft vid uppstarten. Moderna pannor med fläkt använder sej väl av förvärmd luft?
Nu är jag tillbaka i mitt yrande. Har inte testat att förvärma med rökgasvärme än. Har dock kommit på en annan sak som jag kanske ska prova imorgon. Bifogar två bilder. Idén är den att ta in lite av den förgasade värmen(flamman) till sekluften innan sekluften tas ut och blandas med det förgasade. Då borde man få upp värmen på sekluften mycket mycket mer. Markerat med grönt där det är tänkt att göras hål. Därför jag tror på detta är för att som ni ser på fotot så är det inte redigt tätt mellan plåten och pannväggen och det verkade funka bra. Nu är det ditsvetsat mer plåt så att det ska vara tätt men det kanske va bra som det va innan. Hänger ni med? 
Inte provat att sätta dit en fläkt bara rättuppåner?
Sett till hettan som du skall hålla i glöd bädden (minst 850°C) så gör inte förvärming av luften någon större skillnad.
Placeringen är viktigare.
En tryckande fläkt kan dock försämra resultaten pga förmycket luft och där igenom avkylning av eldstaden.
Placeringen är viktigare.
En tryckande fläkt kan dock försämra resultaten pga förmycket luft och där igenom avkylning av eldstaden.
Tror nog att mer luft för störst nytta, varm luft är tunnare och innehåller mindre syre.
Förvämningen på bilar sitter på förgasarmotorer för att inte få förgasaris, på en bil med insprutning villl man istället ha så sval luft som möjligt.
Temperaturen är det viktigaste för att få ut allt ur veden.
Förmycket luft kyler eldstaden och då sjunker verkningsgraden.
Det behövs rätt lite sekundär luft för att förbränna alla gaser bara man har rätt temp i eldstaden.
Edit hann inte se era svar..
Förmycket luft kyler eldstaden och då sjunker verkningsgraden.
Det behövs rätt lite sekundär luft för att förbränna alla gaser bara man har rätt temp i eldstaden.
Edit hann inte se era svar..