4 298 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Maga 43 turbo
Sida 1 av 2
Hej jag har köpt en maga 43 turbo men ej installerat den ännu. Det vore kul att höra om det är någon här som har gjort det eller har några andra synpunkter på denna panna. Jag eldar nu med en viadrus V10 mot 3 kubiks tank men tycker att jag får fylla på ved alltför många gånger (5-6) därav detta köp. Med vänlig hälsning Jens benz: ! ( ny på detta forum)
Det är säkert en bra panna den har ju iaf ett attraktivt pris.
Synd att viadrusen har fungerat så dåligt för dig dessa pannor är lite svåra att elda rätt.
Jag själv har haft stora problem med min egen innan poletten föll ner hur man eldar dessa på rätt sätt.
Så lycka till med din nya panna hoppas du blir nöjd.
Magan borde vara lättare att nå ett bra resultat med.
Synd att viadrusen har fungerat så dåligt för dig dessa pannor är lite svåra att elda rätt.
Jag själv har haft stora problem med min egen innan poletten föll ner hur man eldar dessa på rätt sätt.
Så lycka till med din nya panna hoppas du blir nöjd.
Magan borde vara lättare att nå ett bra resultat med.
Hej och tack för era svar. Ja det är nog inte annat än att det kan trilla en liten tår när Viadrusen åker ut . Det har ju varit en trogen vän under 5 år och jag tycker att det är en bra panna för utom att den har för liten eldstadsvolym för att passa mig . Även jag har laborerat en del för att få ner rökgastempen har tex monterat retardrar ifrån en ctc 1100 ( isborrsmodel ) och rg hamnade då på 200g men tyvär så sjönk effekten såpass mycket och pannan började sota så dom åkte ur igen. Det som givit mest var att montera en z150 motdragslucka.Jag ligger nu på ca 310-320g i rökgas när jag eldar med torr grov gran och pannan är nysotad. Det tycker jag är ganska bra om man tänker på dom korta rökgasvägarna!
Sitter med en hög offerter och försöker se vad vilken pannjäkel som kan vara bäst för mig
Maga 40
DP Attack 45
Gasselle 45 (underbar men troligtvis lite för dyr)
vill värma 1000+2500liter ack
Är det den gamla manuella regleringen på maga 43?
Maga 40
DP Attack 45
Gasselle 45 (underbar men troligtvis lite för dyr)
vill värma 1000+2500liter ack
Är det den gamla manuella regleringen på maga 43?
Attack är väl ganska högt prissatt.Tror inte det skiljer mycket mellan den och Gasselle.gnoll skrev:
Betänk att du kommer tända pannan kanske 100-150 gånger per år och du skall leva med den i kanske 20år.Provkör innan köp
Hej Gnoll!
Jag hade tur och fick tag på en Maga som var uppgraderad till det gamla priset, 26.600 kr. Den kostar idag 29.500 kr tror jag (se AF- energitekniks hemsida). Den har den nya microprocessorn, st 81, och dom har även vridit turbolatorplåtarna mer och tagit bort den övre keramiken som satt på vedluckan och ersatt den med en plåt med hål i. Detta för att få bättre fart på primärluften. Enl. åf så var den gamla modellen på 85-89% VG och den nya 89-93% (om man nu ska tro på det).Så om det finns någon panna som kan ge solo innovan en match så borde det vara den här. Den har större vedvolym, mindre vattenvolym och mindre keramik att värma. Även billigare reservdelar och keramik. En annan lågprispanna som jag tror på är Vedsols Attack, den verkar dock ha något sämre VG. Skulle vara kul att höra pris på den.
MVH Jens
Jag hade tur och fick tag på en Maga som var uppgraderad till det gamla priset, 26.600 kr. Den kostar idag 29.500 kr tror jag (se AF- energitekniks hemsida). Den har den nya microprocessorn, st 81, och dom har även vridit turbolatorplåtarna mer och tagit bort den övre keramiken som satt på vedluckan och ersatt den med en plåt med hål i. Detta för att få bättre fart på primärluften. Enl. åf så var den gamla modellen på 85-89% VG och den nya 89-93% (om man nu ska tro på det).Så om det finns någon panna som kan ge solo innovan en match så borde det vara den här. Den har större vedvolym, mindre vattenvolym och mindre keramik att värma. Även billigare reservdelar och keramik. En annan lågprispanna som jag tror på är Vedsols Attack, den verkar dock ha något sämre VG. Skulle vara kul att höra pris på den.
MVH Jens
Jag blev först lite skraj av att de satt dit mer elektronik men om du säger att verkningsgraden ökar så är det bra. jag är lite skeptisk till att sätta fläktar i rökgaserna så magan ligger bra till i jämförelse med de andra(priset också
)
problemet med 43an för mig är att jag klarar nog inte avståndet till närmaste vägg med 20 cm om jag sätter dit en sådan men jag fixar det med en 40 som visserligen kanske är lite klen mot 3500 liter.
Dp 45 ligger på samma som magan men för min del är den precis på gränsen för lång för att passa in.
problemet med 43an för mig är att jag klarar nog inte avståndet till närmaste vägg med 20 cm om jag sätter dit en sådan men jag fixar det med en 40 som visserligen kanske är lite klen mot 3500 liter.
Dp 45 ligger på samma som magan men för min del är den precis på gränsen för lång för att passa in.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej gnoll jag har själv lite problem med avståndet till höger om pannan som tur är så sitter ansl för kylslingan på vänster sida. Måste göra ett ansl rör som ser ut lite som ett S för att förskjuta pannan mer mot vänster. Om du ska köpa en maga så är det viktigt med bra drag i skorstenen ( 30 pa för ma 43 ) Du nämner maga 40 visste inte att det fans en sådan mvh jens
Jag har problemet på vänster sida istället men löser sig eftersom 40:an är 9 cm smalare än 43:an.
hmm skorstenen är 18x18cm och 10m så enligt mina visserligen bristfälliga men ändå ganska noga beräkningar så skulle jag klara 25-30 pa, skorstensdrag är skumma grejer som mycket beror på hur varmt det är.
Men rökröret blir kort för min del och jag funderar på att sätta dragbegränsaren i murstocken ovanför istället fast det inte är optimalt.
Är det krångligt att få fart på pannan med regulator st 81? frugan är ju inte datahacker precis
hmm skorstenen är 18x18cm och 10m så enligt mina visserligen bristfälliga men ändå ganska noga beräkningar så skulle jag klara 25-30 pa, skorstensdrag är skumma grejer som mycket beror på hur varmt det är.
Men rökröret blir kort för min del och jag funderar på att sätta dragbegränsaren i murstocken ovanför istället fast det inte är optimalt.
Är det krångligt att få fart på pannan med regulator st 81? frugan är ju inte datahacker precis
Hej pannbytet är planerat till april - maj då man kan använda solfångarna har även en massa ved som är lång till Viadrusen som jag vill elda upp så mycket som möjligt av för att slippa dela den. Jag tror att du har drag så att det räcker och blir över. Enl manualen så verkar st 81 vara så enkel att en babian skulle kunna manuvrera den. När man känner på denna pannan så känner man att det är kvalite det enda som jag ej gillar är att luckarna inte går att öppna mer än till 90 grader det skulle nog ha varit 120 eller mer mvh jens