Hej
Har läst runt en del nu på forumet och förstått att många sotar sina pannor själva, trodde inte man fick detta och har därför inte vågat mig på att göra detta själv. Har en Atmos DC 40G och vad jag även har förstått räcker det knappast med 2 ggr om året som sotaren gör rent baksidan på pannan. Finns det någon vänlig forumist som kanske mer i detalj kan förklara hur jag går till väga. Har läst en del trådar och det verkar bara vara att skruva bort den bakre toppluckan och sedan den nedre, men är det så enkelt?
Har läst runt en del nu på forumet och förstått att många sotar sina pannor själva, trodde inte man fick detta och har därför inte vågat mig på att göra detta själv. Har en Atmos DC 40G och vad jag även har förstått räcker det knappast med 2 ggr om året som sotaren gör rent baksidan på pannan. Finns det någon vänlig forumist som kanske mer i detalj kan förklara hur jag går till väga. Har läst en del trådar och det verkar bara vara att skruva bort den bakre toppluckan och sedan den nedre, men är det så enkelt?
Ja så enkelt är det..
Gjorde det senast i morse på min DC30..
Öppna den övre luckan och dra lite med viskan, öppna den nedre på baksidan och dammsug ut soten/askan.. Klart
Gör detta ungefär 1gång varannan månad på min.. Beror väl lite på hur man eldar och vad man har för ved mm
Gjorde det senast i morse på min DC30..
Öppna den övre luckan och dra lite med viskan, öppna den nedre på baksidan och dammsug ut soten/askan.. Klart
Gör detta ungefär 1gång varannan månad på min.. Beror väl lite på hur man eldar och vad man har för ved mm
...och detta har jag inte gjort själv på 5 år, enbart utfört av sotaren 2ggr år. Kanske därför det inte är någon direkt fart på fläkten...
1. Öppna övre luckan dra runt lite med borsten, antar att man inte behöver ta ur dessa zick zack mojänger sotaren tar ur.
2. Öppna nedre luckan och dammsug bort dammet med en grovis........
Blir att testa detta i morgon
1. Öppna övre luckan dra runt lite med borsten, antar att man inte behöver ta ur dessa zick zack mojänger sotaren tar ur.
2. Öppna nedre luckan och dammsug bort dammet med en grovis........
Blir att testa detta i morgon
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ta ut dessa zick zack mojänger också (turbulatorer heter dom).
Se till att rören där dessa är blir så rena som möjligt.
Det är i dessa rör som all energi från elden skall överföras till vattnet så om det är en massa sot där så tappar du rätt mycket verkningsgrad.
Se till att rören där dessa är blir så rena som möjligt.
Det är i dessa rör som all energi från elden skall överföras till vattnet så om det är en massa sot där så tappar du rätt mycket verkningsgrad.
ej de är inte lika långa. Det finns 3 gafflar varav en är kortare än de övriga två, men som sagt de sitter fast nu. De verkar också vara så att mitt fläkt problem berodde på dålig sotning av panna. Nu går fläkten för fullt utan att slå, och jag som trodde att man inte kunde göra detta själv. Dags att sätta sig in i funktionen av sitt uppvärmingssytem.
En annan amatör mässig fråga. Då jag sökte efter effektminskningen i mitt system pillade jag på denna ratt, jag misstänker att den reglerar varmvattentemperaturen upp till huset, men är givetvis inte helt säker. Det översta isolerade röret gå vidare in i huset, kopplingen sitter framför ack.tanken , ratten har en inställning mellan 38 och 65 grader, eller är det något annat den är till för?
Akhenaten skrev:ej de är inte lika långa. Det finns 3 gafflar varav en är kortare än de övriga två, men som sagt de sitter fast nu. De verkar också vara så att mitt fläkt problem berodde på dålig sotning av panna. Nu går fläkten för fullt utan att slå, och jag som trodde att man inte kunde göra detta själv. Dags att sätta sig in i funktionen av sitt uppvärmingssytem.
Underbart.
Jag skulle säga att det är väldigt väldigt VÄLDIGT hög tid att sota pannan.
Ta isär grejjorna och gör rent.
Jag har en annan panna, men ungefär så här kan det se ur när jag tycker det är dags att sota.
Jag sotar typ en gång i veckan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden