Är det någon som brukar elda i en vedförugn med flis eller spån?
Erfarenheter?
Brukar ni köpa in ett stort lager med papperskassar och ställa högst uppe på eller skyfflar ni bara in ovanpåveden?
Jag har provat att elda några säckar med spillspånet efter vedkapningen i våras och det verkar ju fungera bra och spån/flis ska väl vara det billigaste alternativet.

Men nu har ju jag slängt i det i papperskassar och det känns inte hållbart att köpa in 1000 såna kassar för att elda i, det känns som att man helt plötsligt tappar vinsten i kostnad på så vis... ICA-kassarna kostar ju ett par kr styck och det går ju åt några på varje kubik...

Och att skyffla in uppe på veden känns inte så bra, man vill ju inte att det ska rasa ner "i förväg" och kväva elden...

Nån som har en bra lösning på problemet?

Få tag på en spånugn?

Njae, jag vill nog ändå ha ved som huvuduppvärmning. Skulle jag köpa nya prylar så vore det till en bättre vedpanna. Jag ser det däremot som en lösning för att klara mig resten av denna säsong, samt ev framtida år då veden inte räcker (samt om det funkar bra blanda lite under hela säsongen). Så här kalla vintrar har jag inte tillräckligt med utrymme att lagra ved för. Max 45-50 m3 kan jag hantera på ett bra sätt. Det här året kommer det ha gått 60... Och att köpa in färdigt nu är kostsamt...

Redigerat:
duvan1 skrev:
Njae, jag vill nog ändå ha ved som huvuduppvärmning. Skulle jag köpa nya prylar så vore det till en bättre vedpanna. Jag ser det däremot som en lösning för att klara mig resten av denna säsong, samt ev framtida år då veden inte räcker (samt om det funkar bra blanda lite under hela säsongen). Så här kalla vintrar har jag inte tillräckligt med utrymme att lagra ved för. Max 45-50 m3 kan jag hantera på ett bra sätt. Det här året kommer det ha gått 60... Och att köpa in färdigt nu är kostsamt...
Hade du tänkt paketera 10-15m3 spån eller? Då kanske du ska skaffa utrustning för att pressa logs eller pellets?!?:)

njae, jag ser nog i så fall snarare framför mig att jag fyller min kärra på 2 m3 och parkerar utanför pannrummet där jag går och hämtar en kasse med spån till varje brasa...
När jag förrbrukat en släpkärra med spån hämtar jag en ny...osv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.