Byggahus.se

Orlan 25 eller 40kW

1. Åskar
    Medlem · Västernorrland · 769 inlägg

Åskar

Medlem
    En annan lågprispanna är Maga som vad jag hört (dock ej sett någon själv i drift) skall fungera bra. Keramiken (förbränningskammaren) är gjord av eldfasta tegelstenar, liknande de som finns i bygghandeln hos tex Beijer.

http://www.af-energiteknik.se/Magmain.htm

2. Z
    Medlem · Norrbotten · 170 inlägg

Zac

Medlem
    Maga verkar likna orlan, tryckande fläkt..

Jag har en orlan40 och keramikstenarna har spruckit sönder så jag har svetsat en hylla till nedre kammaren och klätt med eldfast tegel

3. L
    Medlem · Skåne · 17 inlägg

Liber

Medlem
    Keramiken kan spricka om man i början eldar för fullt i pannan. Under första veckan ska det eldas försiktig så att keramiken torkar ordenligt. Då håller den länge.

4. J
    Medlem · västerbotten · 27 inlägg

j78

Medlem
    Såg på Blocket att det finns två modeller av Orlan, en som heter Super (den vanliga) och en som heter Nordic.
    Är det någon som vet skillnaden mellan dessa??
    Var in på Polimex hemsida men lyckades inte få fram något.

5. N
    Medlem · öSTERBOTTEN · 65 inlägg

never2000

Medlem
    Tjenare
    Jag är har nyare modellen av orlan 40kw.
    Övre temp 97c problemet med puffarna var att primär luften var för högt upp den är nu ner flyttad.

Efter att ha fått ställt in den rätt nu så är jag helt nöjd med den.

En liten start brasa sen e det bara och slänga pannan full så är dagens jobb klart.

Mvh
    Fredrik

6. Z
    Medlem · Norrbotten · 170 inlägg

Zac

Medlem
  7. J

j78

Medlem
    Det man funderar mest på är ju om den har sugande fläkt eller inte?
    Den var ju inte särskilt dyr heller, tom lite billigare än den vanliga Orlan..

8. L
    Medlem · Skåne · 17 inlägg

Liber

Medlem
    Pratade med importören. Nordic, förutom annorlunda utseendet har en del moderniseringar gemfört med Super modellen. Annorlunda placering av spaken till automatisk sotning, En annan typ av skålar i nedre delen, 40 kW modellen har primärluftintaget i nedre delen av kammaren (det skulle Super modellen också få i framtiden) plus en del mindre förändringar för förbättring av värmeåtervinning. Pannan är så pass ny att han inte har fått ännu alla material från fabriken. Grunden ska vara samma som Orlan Super. Just nu har de introduktionspris på Nordic modellen, den är något billigare.. .

9. J

j78

Medlem
    Tycker den är väldigt lik Viessmans Vitolig 150.
    Och vad jag kan förstå så har den sugande fläkt, med tryckande fläckt som tillbehör??!
    Vet inte hur man länkar så jag kopierar bara in adressen till sidan.

http://www.viessmann.se/sv/products/Holzkessel/0.html
    Gå Sedan in på top info..

10. J

j78

Medlem
    Var visst så enkelt att länka....
    Hittade förövrigt en firma i malmö som sålde viessmanpannan kostade 24200kr för 18kw,
    Jämfört mot knappt 18300kr för orlan..

Redigerat 25 feb 2009 23:00
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.