6 954 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Orlan Vs. Maga Turbo
Sida 1 av 2
Hejsan, håller på att leta efter en bra och billig vedpanna och som det verkar nu så står det mellan Orlan 40 och Maga Turbo 33.
Ni som provat ena eller andra vad har ni att säga?
Ni som sitter med djup kunskap om pannornas specar eller annat, vad har ni att säga?
Just nu lutar jag lite åt Maga.
Mvh Rickard
Ni som provat ena eller andra vad har ni att säga?
Ni som sitter med djup kunskap om pannornas specar eller annat, vad har ni att säga?
Just nu lutar jag lite åt Maga.
Mvh Rickard
Jag skulle inte vilja ha en panna med regulator.Alltså skulle jag valt Maga.
Ett tips är att kolla med http://www.vedsol.net som har börjat sälja en billig panna.
Attack tror jag det hette. 45kw för ca 30 000.Såg okej ut
Ett tips är att kolla med http://www.vedsol.net som har börjat sälja en billig panna.
Attack tror jag det hette. 45kw för ca 30 000.Såg okej ut
Varför ingen regulator?Andreas_Hansson skrev:
Det är en harmlös manick som med lätthet ändras/ justeras för fullgod funktion. Läs tidigare inlägg i ämnet.
För övrigt: Min egen Orlan25a´fungerar aldeles utmärkt.
Förklara gärna vad du har för nytta av den när du eldar mot en stor acktank?Staffan2000 skrev:
Att den fungerar och kan byggas om spelar ju ingen roll LtdRichard uppenbarligen inte har köpt någon panna ännu och kan då välja och vraka mellan pannor som inte har denna manick som man inte behöver..
Hej, Andreas_Hansson.
Du har nog missat hela poängen. Låt oss jämföra pannor med bilar: Tänk dig att du hittar en bil som motsvarar dina önskemål-rätt storlek,kaross,färg,motorstyrka,pris..........Men attans, den har dragkrok, och du som inte har någon släpkärra!
Skulle denna "defekt" hindrat dig från köp???
Nu till LtdRichard. (Med Forden)?
Jag har kollat på beskrivningen på Magan. Den verkar vara snarlik med Orlan. Båda har tryckande fläkt och för övrigt likartad uppbyggnad. Magan har något större vedutrymme, medans Orlans ev. är längre 53-65cm (har ej hittat de ex. uppg. ang. verklig vedlängd på Magan.
Vilken du än väljer är det nog "hugget som stucket". MEN låt dig inte skrämmas att inte köpa en Orlan pga. regulatorn, Den fungerar ju på samma vis som övriga pannors, med tillägg att den även håller liv i "brasan" då maxtemp. 90gr. uppnåtts.
Här är en länk:http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/82230-calmarpannan-v33-vs-orlan-40kw.html
Vänliga hälsningar: Staffan
Du har nog missat hela poängen. Låt oss jämföra pannor med bilar: Tänk dig att du hittar en bil som motsvarar dina önskemål-rätt storlek,kaross,färg,motorstyrka,pris..........Men attans, den har dragkrok, och du som inte har någon släpkärra!
Nu till LtdRichard. (Med Forden)?
Jag har kollat på beskrivningen på Magan. Den verkar vara snarlik med Orlan. Båda har tryckande fläkt och för övrigt likartad uppbyggnad. Magan har något större vedutrymme, medans Orlans ev. är längre 53-65cm (har ej hittat de ex. uppg. ang. verklig vedlängd på Magan.
Vilken du än väljer är det nog "hugget som stucket". MEN låt dig inte skrämmas att inte köpa en Orlan pga. regulatorn, Den fungerar ju på samma vis som övriga pannors, med tillägg att den även håller liv i "brasan" då maxtemp. 90gr. uppnåtts.
Här är en länk:http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/82230-calmarpannan-v33-vs-orlan-40kw.html
Vänliga hälsningar: Staffan
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu är det ju en skaplig skillnad på en dragkrok och en regulator men om jag var tvungen att bygga om dragkroken för att dragkroken tvingade motorn att gå på tomgång när jag åkte fortare än typ 80 kmh så skulle jag tagit den utan drag krok.Staffan2000 skrev:Hej, Andreas_Hansson.
Ang Attack pannan.
25KW kostar 20 + moms 105 L vedvolym,Sugande fläkt,Panntemp 75-95 grader
35 KW 25 +moms 145L
För sista gången?
Andreas_Hansson. Din så kallade "ombyggnad" innebär att en plåtskruv lossas och lämpligt antal brickor lägges mellan känselkropp och panna för att öka maxtempen till önskad nivå (den enklaste metoden).
Tio minuters jobb med "dragkroken" Och "plattan i mattan".
Understryk inte dåliga argument med stora ord.
Vi omger oss ständigt med saker och funktioner vi inte använder-även du Andreas. ta upp din mobiltelefon, så förstår du vad jag menar. Sålunda: Om alla varor vi köper endast får vara utrustade med funktioner vi har nytta av, skulle det inte bli mycket köpt!!!
Hej Matss.
Jag har kikat på länken Andreas lade ut i sitt inlägg. Är det Gasell den heter, eller? I så fall verkar det vara en bra panna, såvitt jag kan se. Den kostar dock 6-7tusen mer än en likvärdig Orlan (25kv modellen). Kan ev. vara väl investerade pengar vid dåligt skorstensdrag.
Ang. Vedexens konvektionsdel. Vad är nackdelen. Själv har jag ingen koll på den pannan.
Staffan
Andreas_Hansson. Din så kallade "ombyggnad" innebär att en plåtskruv lossas och lämpligt antal brickor lägges mellan känselkropp och panna för att öka maxtempen till önskad nivå (den enklaste metoden).
Tio minuters jobb med "dragkroken" Och "plattan i mattan".
Understryk inte dåliga argument med stora ord.
Vi omger oss ständigt med saker och funktioner vi inte använder-även du Andreas. ta upp din mobiltelefon, så förstår du vad jag menar. Sålunda: Om alla varor vi köper endast får vara utrustade med funktioner vi har nytta av, skulle det inte bli mycket köpt!!!
Hej Matss.
Jag har kikat på länken Andreas lade ut i sitt inlägg. Är det Gasell den heter, eller? I så fall verkar det vara en bra panna, såvitt jag kan se. Den kostar dock 6-7tusen mer än en likvärdig Orlan (25kv modellen). Kan ev. vara väl investerade pengar vid dåligt skorstensdrag.
Ang. Vedexens konvektionsdel. Vad är nackdelen. Själv har jag ingen koll på den pannan.
Staffan
Redigerat:
Nej Gasell heter deras premiumpanna, lågprispannan finns inte på hemsidan ännu.
Nackdelen med Vedexens konvektionsdel är att riktiga tuber saknas, istället har man byggt tuber av plattjärn. En billigare lösning som blir mer svårsotad och därmed kyler röken sämre.
Nackdelen med Vedexens konvektionsdel är att riktiga tuber saknas, istället har man byggt tuber av plattjärn. En billigare lösning som blir mer svårsotad och därmed kyler röken sämre.
Jag kan hålla med Andreas att om man kan få en fungerande panna utan regulator så är det nog det bästa. Men jag kan säga att jag har trimmat in min regulator så att den jobbar mot kokningsgränsen 95-97²C hela tiden, hade jag inte haft regulatorn och pannan fått blåsa på som den vill så hade mitt system kokat väldigt ofta. Och vad jag förstår så är det laddomaten´s pump och ventil som inte hänger med proportionellt mot pannan effekt och värmeupptagningsförmåga.
Laddomat 21
Orlan 40
Laddomat 21
Orlan 40
okej, skulle ha bytt panna nu i sommar men tiden räkte inte, funderar dock på att beställa grejorna nu så att jag har allt redo i vår när det är dags.
Någon som har något att tillföra diskusionen? Vet fortfarande inte vilken jag ska ta, var helt inne på vedex 3300 ett tag men tror jag hoppar den.
Även, ser ni på den bild jag bifogar hur jäkla nära den nuvarande panna står mot väggen, hur ska jag placera nya pannan? För till vänster ser ni att det är en liten dörr också. http://www.ladda-upp.com/bilder/9599/vbb-xxv-zv
Någon som har något att tillföra diskusionen? Vet fortfarande inte vilken jag ska ta, var helt inne på vedex 3300 ett tag men tror jag hoppar den.
Även, ser ni på den bild jag bifogar hur jäkla nära den nuvarande panna står mot väggen, hur ska jag placera nya pannan? För till vänster ser ni att det är en liten dörr också. http://www.ladda-upp.com/bilder/9599/vbb-xxv-zv
Har en 25 kW Orlan panna. Skulle verkligen rekommendera den. Har inte haft några som helst problem hittils. Max temperaturen är 97 grader. Regulator sköter inte bara temperaturen, den tar hand om cirkulationspumpen eller Laddomaten också. Har man kopplad in pumpen för man en automatisk skydd mot förfrysning av rören. När vattens temperatur närmar sig 0 grader startar pumpen automatisk.