1 090 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
strulig anläggning
Medlem
· västragötalandslän
· 13 inlägg
hej,problemen blir bara fler och fler... köpte hus i höstas med ganska ny installerad ved anläggning. 2002. systemet består av:
thermia polaric 35kw
laddomat 21
2 st 750 lit tankar
motordriven schunt med innegivare
tryckkärl
installerat av "fackmän"
började med att jag fick byta hela keramiken, sedan fläktmotorn. ca 9000 kr....
haft problem med att vattnet inte räcker mer än i ca 6-8 timmar vid 5-... skrivit om det innan, men problemen kvarstår...
nu så har jag märkt att det rinner massa vatten ur skvallerröret varje gång jag eldar, ca 2-3 liter varje gång... antar att det inte ska vara så...
sedaan så har jag märkt när jag ska lägga in ved, att "hela" veden som jag lagt inn innan brinner sammtidigt... om ni förstår vad jag menar.. vitsen med underförbränning är vell att det ska brinna underifrån... undrar om det kan vara för lite drag eller något. ska tillägg att spjället är öppet ca 1-2 cm.
sen så har jag ett element på ovanvåningen som bara halva blir varmt. varmt överst och iskallt undertill. testat att lufta de. men kommer bara en fin klar stråle utan luft.
tacksam för svar.
thermia polaric 35kw
laddomat 21
2 st 750 lit tankar
motordriven schunt med innegivare
tryckkärl
installerat av "fackmän"
började med att jag fick byta hela keramiken, sedan fläktmotorn. ca 9000 kr....
haft problem med att vattnet inte räcker mer än i ca 6-8 timmar vid 5-... skrivit om det innan, men problemen kvarstår...
nu så har jag märkt att det rinner massa vatten ur skvallerröret varje gång jag eldar, ca 2-3 liter varje gång... antar att det inte ska vara så...
sedaan så har jag märkt när jag ska lägga in ved, att "hela" veden som jag lagt inn innan brinner sammtidigt... om ni förstår vad jag menar.. vitsen med underförbränning är vell att det ska brinna underifrån... undrar om det kan vara för lite drag eller något. ska tillägg att spjället är öppet ca 1-2 cm.
sen så har jag ett element på ovanvåningen som bara halva blir varmt. varmt överst och iskallt undertill. testat att lufta de. men kommer bara en fin klar stråle utan luft.
tacksam för svar.
Hej hur ofta fyller du exp kärlet. Kan vattnet komma ifrån säkerhetsventilen? det är i så fall naturligt och inget fel.Har din panna sugande eller tryckande fläckt? Om du har en tryckande fläckt kan det vara otät vid förbigångsspjälet pg tex sot. Har du provat att stänga av cirkulations pumpen när du luftar,
Hej! Har du nån tryckmätare vid pannan eller tryckkärlet?Kan du se vart röret som det kommer vatten ifrån går till?Hur varm är pannan o acktanken när det kommer vatten? Kan tänka mig att ditt tryckärl är för litet eller att förtrycket behöver justeras.
Redigerat:
Vid vilken temperatur värmer du tankarna till? Vilken patron sitter i laddomaten?
Det skvaller rör du pratar om det är inte så att det är en SYR ventil kopplat till detta? Om det är en SYR ventil så kanske den bör bytas eller motioneras(rengöras).
Eller så får du för hög temp på vattnet (97° eller mer). Öka hastighet på pumpen om du kan för flödet behöver bli högre. Ett jobbigt problem kan vara om rören har blivit igensatta vilket hindrar flödet kraftigt. Prova också att plocka ner Laddomaten för lite rengöring.
Veden brinner när du öppnar luckan och tillför syre. När luckan är stängd kolar veden och kanske ser ut som om den brunnit men det är normalt att det ser ut så. Har du inga explosioner när pannan går så är det nog som det ska.
Det skvaller rör du pratar om det är inte så att det är en SYR ventil kopplat till detta? Om det är en SYR ventil så kanske den bör bytas eller motioneras(rengöras).
Eller så får du för hög temp på vattnet (97° eller mer). Öka hastighet på pumpen om du kan för flödet behöver bli högre. Ett jobbigt problem kan vara om rören har blivit igensatta vilket hindrar flödet kraftigt. Prova också att plocka ner Laddomaten för lite rengöring.
Veden brinner när du öppnar luckan och tillför syre. När luckan är stängd kolar veden och kanske ser ut som om den brunnit men det är normalt att det ser ut så. Har du inga explosioner när pannan går så är det nog som det ska.
Hej.
Det låter som att du skall kolla förtrycket i exp kärlet, för om jag fattat det hela rätt så har du ett slutet system.
(Kolla så att det finns luft i balongen i exp kärlet)
Hur mycket du vet om sådana saker.
Men det är bättre och fråga en gång förmycket änn att göra galet!
Det låter som att du skall kolla förtrycket i exp kärlet, för om jag fattat det hela rätt så har du ett slutet system.
(Kolla så att det finns luft i balongen i exp kärlet)
Hur mycket du vet om sådana saker.
Men det är bättre och fråga en gång förmycket änn att göra galet!
Är du säker att det är vatten från skvallerrör? Har du en tryckexpansionskärl så har du ju ingen skvallerrör!mathias_uhamn skrev:
Skvallerrör har man bara till öppen expansionkärl .
Det är vatten i varmvattenberedare som värms upp och utvidgas när du börjar elda ....och det brukar ge ett par liter beroende på hur stor vvb du har. Det är normalt och skall vara så för annars "exploderar" din vvb om du inte använder varmvatten just medan du värmer den
Låt en hink stå permanent under röret och töm den då och då om du inte kan dra en bit slang direkt till avloppet så är det problemmet löst...
gaia
Klicka här för att svara