Jag har nyligen tagit ut oljebrännaren och satt in en Roslagsbrännare.Det har tagit nästan 2 timmar att höja temperaturen från 58 grader till 75 grader trots att det är så varmt ute.När jag ska justera skorstensspjället så händer det inte mycket med indikatorspjället i matarröret, det öppnar bara 3-4 mm även om jag öpnar skorstensspjället fullt, vad stämmer inte?

H
2 timmar låter inte så onormalt mycket. Pannspjället kan vara inskjutet 1 eller kanske 2 steg beroende på skorstensdraget.
Du har väl en draglucka monterad i rökröret för annars blir det svårt att få till inställningarna.
På Roslagsbrännaren ställer man in effekten med hjälp av matningen. Fläkt, drag och spjäll ska vara samma hela tiden.

Jo jag har draglucka men jag vet inte om den är rätt justerad med motvikten. Jag har en rökgastemperatur på 110 grader. Från 70 till 75grader ,pannans hysteres, tog 24 minuter från start till stopp av brännarfläkten.Bara för varmvattensförbukning.

110 grader är väldans lågt... har du kort skorsten? Låter som brännaren går på låååg effekt..
Spjället i min panna ska iaf alltid vara stängt, det är ju bara brännaren som ska sköta lufttillförseln inte pannan.
Vad är det för dragbegränsare du har? Fick du ingen info om motvikten/pascal när du köpte den?

Danne031 skrev:
110 grader är väldans lågt... har du kort skorsten? Låter som brännaren går på låååg effekt..
Spjället i min panna ska iaf alltid vara stängt, det är ju bara brännaren som ska sköta lufttillförseln inte pannan.
Vad är det för dragbegränsare du har? Fick du ingen info om motvikten/pascal när du köpte den?
Jag har prövat matning med 3,5 sek och kommit upp i 125 grader.Jag mste ha öppet pannspjället annars stänger jag igen rök gången till skorstenen. Vid en service på oljebrännaren jag hadde tidigare stte dom in en dragbegränsare och justerade in den på ``känsla´´. Kolla tråden jag har skrivit om låg rökgastemp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.