3 237 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Ved volym?
Köpte enligt säljaren 32 löp meter ved. De mästa typ en dec grovt eller strax under.
Nu travat klyvet o klart, hur jag än räknar får jag de inte tlii mer än ca 23m2... Skade va så??? Köpte en 20m3 container i fjol me färdig ved som blev 16m3 travat.
Trodde att kubik måttet skulle stämma betydligt bättre på stock än färdigt. Vem vet?
Nu travat klyvet o klart, hur jag än räknar får jag de inte tlii mer än ca 23m2... Skade va så??? Köpte en 20m3 container i fjol me färdig ved som blev 16m3 travat.
Trodde att kubik måttet skulle stämma betydligt bättre på stock än färdigt. Vem vet?
ja dessa ved handlare blir man ju inte klok på
kastved stjälp travat löst meter
det man kan utgå ifrån är ju att i dom flesta fallen så gissas ju volymen fram av säljaren+kontrolleras av köparen.och man ska ha hållit på mycket med ved för att kunna göra en vettig uppskattning av mängd.
har hört någongång att just ved mätt i meter är något mått som hörde ihop med att man körde bilar traktorer på gengas och dessa travar som man köpte var i just meter.
men till din fråga så ja det borde ha stämmt mycket bättre
om det var 32 kubik du köpte så borde det ge travat och veden var rak och jämn ca 30 kubikeller mer
kastved stjälp travat löst meter
det man kan utgå ifrån är ju att i dom flesta fallen så gissas ju volymen fram av säljaren+kontrolleras av köparen.och man ska ha hållit på mycket med ved för att kunna göra en vettig uppskattning av mängd.
har hört någongång att just ved mätt i meter är något mått som hörde ihop med att man körde bilar traktorer på gengas och dessa travar som man köpte var i just meter.
men till din fråga så ja det borde ha stämmt mycket bättre
om det var 32 kubik du köpte så borde det ge travat och veden var rak och jämn ca 30 kubikeller mer
Den skogshuggare som röjde på vår tomt skulle lämna kvar 13 m3 i tremeterslängder sa han. Efter han var färdig, åkte vi dit och tyckte det såg ut som 7 m3... Nåväl, i början på denna månad kapade vi och klöv veden. 18 m3 blev det otravad. Jag tippade på 14 m3. Känns som om det är en chansning när man skall lita på nån annan ord om hur mycket det är.
Klicka här för att svara