Hej forumdetektiver. Har ett problem att lösa. Vi har en kökspanna vi tänkt ansluta för att elda, dock utan vattenanslutning. Vår sotare rekommenderade att man kunde mura in en insats i den för att krympa eldstadsvolymen och därmed sänka effekten på pannan. Vid efterforskningar har jag fått mig sagt att detta dock inte skulle funka då risken är överhängande att gjutjärnet spricker. Dock vill vi hemskt gärna kunna använda denna panna av renodlat estetiska skäl. Min fråga kokar ner till följande. Varför skall denna panna spricka då en traditionell vedspis i gjutjärn inte gör det? Plus att om någon har tips om andra äldre likartade köksspisar (inte pannor alltså) i liknande dimensioner (H: ca 70 cm B:ca 40-50 cm D: ca50 cm).
Tack på förhand.

Redigerat:
bumpar...

Hej Loffe!
Vi har en likadan kökspanna som inte varit i bruk på länge. Har tänkt att sätta fart på den nu men sotarn hade lite anmärkningar på rökkanalen i skorstenen som måste fixas först. Har du använt din panna än?

Hej !

Jag har en sådan panna. Även på denna har radiatorerna rivits bort för flera år sedan då de hade frusit. Vi fick OK att elda lite försiktigt i den då med tanke på att godset inte är lika tjock som i övriga pannan. Jag har gjort några småbrasor så att pannan blivit varm men inte mer.
Hur har det gått för Er?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.