18 685 läst ·
72 svar
19k läst
72 svar
foto på ved anläggning
Hej!
Byggde nytt pannrum med vedföråd hösten 2004. Panna är Solo Innova 50KW och tanken 4m3 och är specialbeställd från Stockbroverken med stigarrör för solvärmen, fyrvägsshunt samt dubbla termostater för vv. Tanken är numera inbyggd.
Jag har kört systemet i drygt ett år och är kalasnöjd. Tidigare hadde vi en panna på 20 KW och 1 m3 tank, som vi fick elda i jämt.
MVH
Roffe
Byggde nytt pannrum med vedföråd hösten 2004. Panna är Solo Innova 50KW och tanken 4m3 och är specialbeställd från Stockbroverken med stigarrör för solvärmen, fyrvägsshunt samt dubbla termostater för vv. Tanken är numera inbyggd.
Jag har kört systemet i drygt ett år och är kalasnöjd. Tidigare hadde vi en panna på 20 KW och 1 m3 tank, som vi fick elda i jämt.
MVH
Roffe
4 m3?
Knappt att man vågar slänga upp en bild på 750 l-kastrullen då. Särskilt som det fortfarande saknas lite arbete (står dessutom i en tillbyggnad som golv/väggar ska fixas). "The black adder" på bilden är den fördragna solvärmeledningen som ännu inte kopplats in. Värmesystemet består också av en kökspanna (Wamsler K158) samt öppet expansionskärl, laddpump, Thermomatic K och ett nödströmspaket - står i en "garderob" på våningen ovanför pannan. Radiatorer i gamla huset ch golvvärme i tillbyggnaden.
Verkar funka fint så långt. Det enda jag inte riktigt förstår är varför radiatorvattnet inte tas ut så långt upp som möjligt - vi behöver ganska hett vatten ut i våra gamla element.

Verkar funka fint så långt. Det enda jag inte riktigt förstår är varför radiatorvattnet inte tas ut så långt upp som möjligt - vi behöver ganska hett vatten ut i våra gamla element.

Eftersom vi har golvvärme så blir returen ca 30 grader. De översta ca 300l används endast för varmavatten och brukar hålla ca 55-60 grader när jag börjar om att elda. Eftersom panna har omvänd förbränning så startar jag med att lägga i några klabbar och låta det brinna ca 20-30 minuter. Därefter flyller jag pannan ( 180 l). Ca 2-2 1/2 timme senare får jag lägga i ytterligare ca en halv panna för att flylla tanken vilket väl tar nån timme till. Då håller den lite drygt 80 grader. Jag har faktiskt aldrig kollat hur lång tid det tar. Bara att det behövs lite drygt en och en halv panna för att fylla tanken.GR B skrev:
I normal fallet klarar vi oss två dygn på det. När det varit riktigt kallt i vinter så har jag eldat varje dag. Då har tanken haft en hel del värme kvar men inte så mycket så det räcker i ytterligare ett dygn. Om jag har missat någon dag eller varit lite slö så tanken blivit mer sval än vanligt så är det ändå ingen som klagat då det alltid finns varmvatten från toppen på tanken.
Idag har jag inte eldat sedan den 5 maj tack vare solfångaren och håller solen sig framme så klarar vi oss nog flera dar till.
En sak jag upptäckte med den större tanken är att vi tillgodogör oss en mycket större andel av solvärmen. Det blir inte riktigt lika varmt i tanken men det verkar bli mer och det räcker längre då solen är borta.
Jag värmer ca 280m2 och vi är 7 personer i familjen av vilka vissa både är duktiga på vedhuggning och gillar att duscha
MVH/Roffe
O-ringar på Viega håller sig elastiska i minst i 50 år
Och med läkage indikering ,så kopplingen läcker om man glömt att pressa.
Och med läkage indikering ,så kopplingen läcker om man glömt att pressa.
oj,oj,oj vilken underbar panna att elda... Blev färdiginstallerad i fredags & har ägnat helgen åt att elda ur luften ur systemet som så snällt bubblar ur expansionen på vinden. Kvar är att isolera tankarna färdigt & isolera rör, är just nu 35 grader varmt i pannrummet 
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Denna tråd har jag missat fullständigt. Lägger upp länk till mitt pannrum.
Klicka här för att svara


