Hej alla!
Tänkte på en sak...:rolleyes:
Nu har jag vridit och vänt på alla möjliga installationsalternativ ungefär 1 miljon ggr. :confused: Och kommer på olika saker olika ggr...det är som en religion det här med värmesystem och eftersom jag inte har någon fast tro så flackar jag i tankarna. :o (ordvits...med min tråkiga humor)
En sak som slagit mig nu är att eftersom livslängden på en ackumulatortank är lång om allt varit som det skulle vara i värmesystemet den suttit i. Då jag sett på Blocket att det finns många små tankar till salu till väldigt förmånliga priser så tänkte jag:
Varför inte koppla ihop en hel rad med 500 liters "Strömsnästankar" och sedan komplettera de färdigisolerade tankarna ytterligare och VIPS så har man skaffat sig en rejäl vattenvolym till en bråkdel av kostnaden för en ny tank. Jag menar man får nog nästan 3000 liter vattenvolym för 6000 kronor utan problem.
Eller blir det bara problem?
Rent energimässigt kan det inte vara sååå stor skillnad om man har dem bra isolerade.
Det negativa är väl om man har bara en VVB i en tank och övriga "fem" är utan VVB. Då kan jag tänka mig att varmvattnet inte räcker så länge eftersom temperaturutjämningen mellan sex tankar tar tid.
Eller blir det ens någon utjämning?
Det skapar ju ett väldigt flexibelt system där man kan ha många olika tankar med olika utrustningar, koppla in och ur tankar efter behov, få varmvatten supersnabbt om man bara laddar en tank om systemet blivit kallt osv.
Jag kan tänka mig att det finns många fördelar men vad är negativt?
Låt höra och kom gärna med många galna tankar och idéer istället för "alla gamla sanningar" om att en stor är bättre än ett par små. :D
 
De vise säger; att ju störe volym entank har, desto tjockare isolering ska den ha.
Så på flera mindre tankar istället kan man väl således ha tunnare isolering på varje tank??.Tar mindre plats. Det var väl positivt?
 
Nej.Ja ser inte negativt på det.Är man allmänt händig o tycker om att skruva själv så är det väl bara att köra?Har du tankarna i bostadshuset så gör det väl inte så mycket om det "läcker" ,kommer bostad till godo iallafall.:)Det som är negativt är i såfall arbets kostnaden som det innebär att skruva ihop flera "små" tankar om man ska leja bort arbetet.
 
Ved? skrev:
De vise säger; att ju störe volym entank har, desto tjockare isolering ska den ha.
Så på flera mindre tankar istället kan man väl således ha tunnare isolering på varje tank??.Tar mindre plats. Det var väl positivt?
Personen som sa det från början är vis, men i just det här fallet har han tänkt fel, kan hända den bäste. Sälvklart är det så att oavsett volym så får man samma pay-off-tid med en viss isolertjocklek. Dvs lönar det sig att isolera en halvmeter på en stor tank så gör det det på en liten också. Varje kvadratmeter isolering av en viss tjocklek spar ju en viss mängd energi per tidsenhet.

Men ju fler tankar du delar upp din volym på desto tjockare isolering krävs för att få samma förlusteffekt...
 
Läs tråden här i forumet om den "optimala vedinstallationen" av roke. Där har du lite tänkvärda tips. Tänker då framförallt på att tanken(!) med att VVB placeras högre än övriga och om du ansluter den med grova rör (> 1 1/4") så får du bra överföring dit.

Det du kan få problem med om du har flera tankar jämfört med en stor är skiktningen. I en enda stor tank finns det inga hinder för en naturlig skiktning. Genom rätt konstruktion/dimensionering så tror jag inte det mest är ett teoretiskt problem, men jag har ingen erfarenhet av det.

Alltså om du lägger 5 tankar i botten för radiatorvattnet, gärna en med förvärminingsslinga för VV och en tank ovanpå för VVB så kan du nog få en bra ackumulator billigt. Isoleringskostnaden i sammanhanget blir vär inte så stor, jag skulle satsat på minst 90 mm.
 
Ved? skrev:
De vise säger; att ju störe volym entank har, desto tjockare isolering ska den ha.
Så på flera mindre tankar istället kan man väl således ha tunnare isolering på varje tank??.Tar mindre plats. Det var väl positivt?
Nje, ju mindre tank desto fortare temperaturfall i den, naturlagarna funkar så.

Hetta upp 10ltr vatten till 80 grader och 5ltr till 80 grader.
Byttan med 5ltr kommer svalna fortare.
Skulle man då dessutom ha mindre isolering blir ju skillnaderna ännu större.
 
  • Gilla
Piskfinne
  • Laddar…
Det var inget påstående,mer en undran. Ser ut så här ; ??
 
Jo jag kanske skulle tagit bort rad 2 och 3 så du förstått vad jag syftade på då, var ett rättande påstående bara.
 
Nu har jag börjat inköpen av tankar och kommit en bit på väg. :)
Jag har även kommit över 195mm isolering till mkt bra pris så att isolera dem väl ska inte bli ngt problem. Min installation kommer att bli efter mitt huvud är jag rädd...dvs lite "rörig"
Jag ska ha ett antal tankar på rad och så några i en vinkel längs en vägg, dvs som ett "L".
Nu till frågorna:
Om man har ett antal tankar är det då bäst att ansluta alla "på rad", dvs parallellkopplade, eller ska jag ha "huvudledningen" från pannan till tankarna gå in mitt på dem och sedan åt var sitt håll? Detta ger lite mer rördragning men fördelar kanske värmen bättre till alla tankar samtidigt?
För att det skulle vara lättare att förstå borde jag kanske ha ett par bilder för att illustrera detta men de har jag inte ännu, men det kommer.
Jag har även köpt lite rör i varierande dimensioner - till bra pris så klart ;) - men har "bara" 15, 22 & 28 mm än så länge. Behöver man ha grövre om tilltänkta panna är under 40kW?
På Effectas sida skriver de att rören inte ska vara mindre än 28 mm mellan panna och tank och på CTC står det att deras V35'a fungerar bäst med 1 1/4" - dvs 32 mm - mellan panna och tank.
Jag tänkte att man skulle kanske ha 35 mm från panna till T-grenen och sedan 28 mm till tankarna om man ska ha sådan inkoppling. Vad tror ni om det?
Annars borde det ju gå med 28 mm om man har dem "på rad", även om det så klart är bättre med grövre rör - eller finns det någon vedertagen gräns för vad som är lönt att satsa på?
Vore kul att höra vad ni tror, anser och vet!
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Läs tråden här i forumet om den "optimala vedinstallationen" av roke. Där har du lite tänkvärda tips. Tänker då framförallt på att tanken(!) med att VVB placeras högre än övriga och om du ansluter den med grova rör (> 1 1/4") så får du bra överföring dit.

Det du kan få problem med om du har flera tankar jämfört med en stor är skiktningen. I en enda stor tank finns det inga hinder för en naturlig skiktning. Genom rätt konstruktion/dimensionering så tror jag inte det mest är ett teoretiskt problem, men jag har ingen erfarenhet av det.

Alltså om du lägger 5 tankar i botten för radiatorvattnet, gärna en med förvärminingsslinga för VV och en tank ovanpå för VVB så kan du nog få en bra ackumulator billigt. Isoleringskostnaden i sammanhanget blir vär inte så stor, jag skulle satsat på minst 90 mm.
Det har jag gjort - en suverän tråd som givit mig lite idéer och tankar och många skratt.
Frågan är om det är ett så stort problem med att ha flera tankar för radiatorvattnet med hänsyn till skiktningen. Jag menar de självcirkulerande gamla radiatorsystemen fungerade ju utan överdrivna dimensioner och då bör ju även tankarna jämna ut sig av sig själva. Det skulle ju nästan kunna vara så att de jämnar ut sig bra just pga att det är flera tankar vilket ger ett lågt flöde till respektive tank - eller? Det gäller bara att det är samma flöde till varje tank...och det är kanske inte så lätt att fixa till. (Det var då jag kom på "T-kopplingen"...)

Jag har VVB utanför tankarna i en ganska stor Nibe-tank så VVB kommer inte att störa skiktningen - hoppas jag...
Frågan är om det kommer att behövas ett "värmelås" som förhindrar "självcirkulationsras" genom VVB? Rördimensioner? Räcker 35 mm eller rent av 28 mm?
Ska man kanske låta ALLT vatten från pannan gå till VVB först för att sedan gå till resterande tankar?
Jag har tvärr bara ett plan att spela på men det är 265 cm takhöjd i garaget där pannan och tankar ska stå så det går ju att få upp VVB en halvmeter i förhållande till övriga ackumulatortankar.
Sååå...vad tror ni om "tankarna" ;)
 
Crille68 skrev:
Nu har jag börjat inköpen av tankar och kommit en bit på väg. :)
Jag har även kommit över 195mm isolering till mkt bra pris så att isolera dem väl ska inte bli ngt problem. Min installation kommer att bli efter mitt huvud är jag rädd...dvs lite "rörig"
Jag ska ha ett antal tankar på rad och så några i en vinkel längs en vägg, dvs som ett "L".
Nu till frågorna:
Om man har ett antal tankar är det då bäst att ansluta alla "på rad", dvs parallellkopplade, eller ska jag ha "huvudledningen" från pannan till tankarna gå in mitt på dem och sedan åt var sitt håll? Detta ger lite mer rördragning men fördelar kanske värmen bättre till alla tankar samtidigt?
För att det skulle vara lättare att förstå borde jag kanske ha ett par bilder för att illustrera detta men de har jag inte ännu, men det kommer.
Jag har även köpt lite rör i varierande dimensioner - till bra pris så klart ;) - men har "bara" 15, 22 & 28 mm än så länge. Behöver man ha grövre om tilltänkta panna är under 40kW?
På Effectas sida skriver de att rören inte ska vara mindre än 28 mm mellan panna och tank och på CTC står det att deras V35'a fungerar bäst med 1 1/4" - dvs 32 mm - mellan panna och tank.
Jag tänkte att man skulle kanske ha 35 mm från panna till T-grenen och sedan 28 mm till tankarna om man ska ha sådan inkoppling. Vad tror ni om det?
Annars borde det ju gå med 28 mm om man har dem "på rad", även om det så klart är bättre med grövre rör - eller finns det någon vedertagen gräns för vad som är lönt att satsa på?
Vore kul att höra vad ni tror, anser och vet!
Ingen som förstod vad jag menade eller ingen som vet? :confused:

Nåja, här kommer ett par bilder som förklarar(?) vad jag menar.

Det här är "T-kopplingen":
tankkoppling1.jpg

Med att ha tankarna "på rad" menar jag:
tankkoppling2.jpg

Vad tror ni om rördimensionerna?
Ska man ha samma dimension rakt igenom eller ska huvudstammen vara grövre?

Ska man koppla in rad-kretsen enligt samma "system"?
 
Ojdå! :O
Jag skulle nog inte infogat så stora bilder utan miniatyrer om jag visste hur man gör det...
 
Båda är fel ur fördelningssynpunkt, du kan tänka dig att vattnet ska gå lika lång väg oavsett vilken tank det passerar. Nedre bild där du ansluter pannans ena anslutning till vänster funkar.
 
Matss skrev:
Båda är fel ur fördelningssynpunkt, du kan tänka dig att vattnet ska gå lika lång väg oavsett vilken tank det passerar. Nedre bild där du ansluter pannans ena anslutning till vänster funkar.
Ja, det var så jag tänkte lite...att vattnet ska gå lika långt till alla tankar så gott det går.
Har man en "T-koppling" blir det så att säga bara olika långt till 3 tankar.
Den nedre ger ju olika långt till alla tankar...eller?
Dock är det väl så det brukar ritas på alla panntillverkares sidor tycker jag.
Fast om man har en avsmalnande "huvudstam" (från pannan sett) så kanske det går bra.
Låt säga 50 mm första biten, sedan 40 mm, sedan 35 och där efter 32 och slutligen 28 mm.
Från varje tank har man anslutning i 28 mm till kopplingen...hmmm...detta kräver nog en bildförklaring... :rolleyes:
 
  • tankkoppling2A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kanske var otydlig? Om du ritar om det nedre av de två förslagen så att "till pannan" går ut till vänster sida och vänder innan det möter första tank så får vattnet lika lång väg genom alla tankar.

Din sista bild är ett exempel på hur man gör för att vänstra tanken ska ligga efter så mycket som möjligt. Vattnet kommer vid laddning att välja kortaste väg, dvs via höger tank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.