Ska mata en tekniktank i huset från ett garage. Problemet är hur jag ska koppla in matningen till kulverten. Rören mellan panna och den stora tanken är 35mm och matningen till tekniktanken blir 22mm. Vill helst koppla enligt alternativ A då det ger den smidigaste dragningen.Det blir även minst antal böjar på rören mellan panna och den stora tanken. Det känns dock som om det finns en risk att när pumpen som driver kulverten startar så trycker den även vatten genom pannan vilket skulle leda till förluster. Pumpen sitter i huset på tilloppet till tekniktanken.

Någon som kan något om sådant här och vill dela med sig?

/A

• skiss acc matning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt. A funkar, men vill du vara riktigt säker kan du sätta T-röret på nedre röret så att kulvertvattnet riktas mot tanken dvs anslutningen mot pannan i 90 grader mot de två andra anslutningarna.

Att ha en massa kulvert på sugsidan om en pump är inte optimalt.

Hej Matss.

Lite osæker på hur du menar med t-røret. Det sitter ju ett både uppe på matningen till stora tanken samt ett på returen från tanken till pannan. Matningen till kulverten var ju tænkt gå från mitten på t-røret. Då blir det ju raka spåret før vattenet som kommer från pannan till stora acc tanken.

Nær det gæller pumpen till kulverten så tyckte jag också att det verkade knas men det var så det stod i beskrivningen. Men jag kan ju alltid ændra iafl.

Ber om ursækt før dom konstiga tecknen, ær i Norge på jobb....

/A

Det nedre av dom 2 T-rören kommer ju att ta emot kallt vatten från huset. Om du då istället sätter pannan på mitten kommer vattnet från huset att gå "raka spåret" till tanken.

Aha, jag tror jag fattar. Man kopplar alltså in pannans anslutning på den mittre røret på t-røret på botten anslutningen av acc tanken.

Fiffigt!

Tack!

Matss skrev:
Att ha en massa kulvert på sugsidan om en pump är inte optimalt.
hur menar du?

Inga problem med att suga vatten ur en kulvert ist för att trycka se dock till att det statiska trycket inter blir mindre än rek. sugtryck (Statiska anl. trycket)

/Cerwin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.