P
-PC-: Tråkigt, det måste ju bli en del att göra. Sen kan det nog bli fler onödiga reggnignar, folk som tror att det inte funkade, och reggar sig igen, och igen... Vore ju fint om några moderatorer eller andra kunde hjälpa honom :)
21 svar · 20,3k läst
V
Ved?: Vad är att föredra,6 eller 8 mm pellets? För och nackdelar.
0 svar · 4,4k läst
A
AnteB: Antagligen så stoppade de ned rör med fläns efter betongen kom på plats, innan den brunnit. Men om man inte ordnar så att ett stålrör kan expandera i betong så brukar det ha en tendens att spränga sönder betongen runtom. Vanlig lösning är att man använder en tunn plåt för att gjuta ett aningen större hål än röret som ska sitta permanent. Springan som blir mellan tunnplåt och
1 svar · 2,5k läst
Lasse245
Lasse245: Har du frågat "Knekten" här på forumet? Han verkar ju ha erfarenhet av alternativa bränslen.:D
2 svar · 3,2k läst
F
falkeye: bump
1 svar · 1,3k läst
F
1 svar · 1,3k läst
M
Matss: Vedsols ovala klarar tryckkärl, just för att dom är ovala behöver dom inte så mycket stagning.
12 svar · 20,3k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: Tack :)
1 svar · 2,7k läst
pellefant
pellefant: typ en sådan som jag beställde för några år sedan då med kulventiler 1 och1/4" och en "större" cirkulationspump eftersom trebema sa att calmar v65 (65kW) kan ge upp till 80 kW å då klarar inte en "vanlig" lm21a av att kyla. för mej funkar det bra med laddningen av 4250 liter + kulvert och 750liter tekniktank.
5 svar · 1,5k läst
A
Anduro: Är bonnetklippen ok eller klipper den för sakta eller nåt annat dåligt på den?
5 svar · 1,2k läst
S
Skalman: Det är svavel som bildar "rost" med järnet. Det är inte värre att elda den än falurödmålade bräder. So mär nästan samma sak. Svavelutsläppet är inte ens en piss i havet i sammanhanget så elda på du. Hälsningar, Skalman
1 svar · 1,1k läst
V
Ved?: [citat] Jag har prövat matning med 3,5 sek och kommit upp i 125 grader.Jag mste ha öppet pannspjället annars stänger jag igen rök gången till skorstenen. Vid en service på oljebrännaren jag hadde tidigare stte dom in en dragbegränsare och justerade in den på ``känsla´´. Kolla tråden jag har skrivit om låg rökgastemp.
4 svar · 2,1k läst
N
Nissa: Hej ! Jag har en sådan panna. Även på denna har radiatorerna rivits bort för flera år sedan då de hade frusit. Vi fick OK att elda lite försiktigt i den då med tanke på att godset inte är lika tjock som i övriga pannan. Jag har gjort några småbrasor så att pannan blivit varm men inte mer. Hur har det gått för Er?
3 svar · 4,5k läst
bax
bax: Det skulle väl också gå att seriekoppla tankarna. Dvs rör från botten på lilla tanken till toppen på stora tanken.
6 svar · 1,8k läst
·
C
cerwin666: Inga problem med att suga vatten ur en kulvert ist för att trycka se dock till att det statiska trycket inter blir mindre än rek. sugtryck (Statiska anl. trycket) /Cerwin
6 svar · 1,3k läst
·
V
Ved?: Det står i Roslagsbrännarens informationsblad att till RB -total skall brännar hålet vara 110 x 110 mm men monteringsplåtens hål är ca: 125 x 125 mm.Bör inte håltagningen i luckan vara det samma som i monteringsplåten ?:confused:
0 svar · 1,1k läst
Alpha
Alpha: Efter lite velande mellan LL-värmepump contra pelletskamin så är beslutet taget :) Lutar åt en KMP neptuni just nu. Har ju en tät murstock, men har ju läst om kondensproblem mm om man eldar med pellets pga lägre rökgastemperatur. Hört delade åsikter om man behöver insatsrör iform av böjlig syrafast flexrör i befintliga kanalen eller ej. Om huset är ett fritidshus så kan jag
0 svar · 1,8k läst
L
Liber: Har eldad i min Orlan panna i några år. Fungerar perfekt, inga problem. Kan varmt rekommendera denna produkt.
28 svar · 14,4k läst
P
PX-21: Det går ju att torka och elda skiten som blir också så tar man tillvara även den...Det blir dubbel nytta....:D Mvh
8 svar · 2,2k läst
P
pr95: ??? och en sån har ingen el som kan strula !!! utmärkt ersättare till en lambda styrd panna ? PRIS kontra en premium panna med lambdastyrning ?
34 svar · 3,9k läst
5.2 racing
5.2 racing: Den skogshuggare som röjde på vår tomt skulle lämna kvar 13 m3 i tremeterslängder sa han. Efter han var färdig, åkte vi dit och tyckte det såg ut som 7 m3... Nåväl, i början på denna månad kapade vi och klöv veden. 18 m3 blev det otravad. Jag tippade på 14 m3. Känns som om det är en chansning när man skall lita på nån annan ord om hur mycket det är.
2 svar · 3,2k läst
pellefant
pellefant: rostfria plåtremsor är nog beständigare i en panna
14 svar · 9,3k läst
·
M
Mohha: Ett par såna här(http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=793021) på ett par pallar med lite reglar kanske kan bli bra...
11 svar · 25,4k läst
pellefant
pellefant: jag har en liknande vedklipp med cylindern under bordet. Köpte den av en gubbe som byggt den själv tillsammans med vedtransportband.
7 svar · 6,0k läst
·
knekten
knekten: Bara att glömma,för litet vedutrymme?.....:)
1 svar · 2,2k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Jepp håller med. Har som sagt kollat upp lite och kommer påpeka monteringskostnaden som orsak till att välja annan.
6 svar · 1,7k läst
P
Patrik79: Det funkar hur bra som helst.,..
1 svar · 1,6k läst
0
0840: Har lite synpunkter på Nibes kopplingsschema, deras förslag medger inte att FLVP´n värmer acktanken vilket är synd eftersom under vår/höst klarar FLVP att ladda även acktanken vilket medför att man får ett större magasin med vatten laddat under dagen som sedan klarar en kallare natt för att sedan laddas under dagen. En annan stor fördel med att låta FLVP även värma acktanken är
9 svar · 3,9k läst
2
2an: Ja förbrukning/effekten stämmer ju med deras tabell, Klart lättast att kolla effekten är brännare med internförråd..
1 svar · 2,6k läst
V
viggenblåaero: Icke. Det där måste vara någon nyare Jäspi panna för den som min far har är det tryckande fläkt på och den är på 10-37kw enligt märkplåten. Tyckte att det verkar var en kass panna men bara man får den o fungera som den skall så kanske man ändrar åsikt..
2 svar · 2,4k läst
knekten
knekten: [citat] Jo förr i världen i början på 1930-talet när det vattenburna systemet gjorde sitt intrång i Sverige, när pannan var liten,när acktanken var liten,när folket trodde hela världen skulle sprängas i bitar så fort man råka koka kaffet lite för länge,så satt man exp kärlet på vinden o man gjorde hål i taket o drog upp ångröret rakt upp i det fria,men med tiden så börjar
52 svar · 16,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.