Jahaja...
Då har man pratat med en säljare idag och fått lite ny syn på saker och ting liksom några nya frågetecken...:o
En fråga jag fick svar på var ang rökgaspuffar. Han sa att det kunde bero på många olika saker men ett par saker var; björkved (!?) - bok är bättre, ger mindre kolning tydligen. En annan anledning var vedprocessade klena pinnar (under 20 cm i diameter) som ger 2 bra bitar och 2 smala "spintor". Mkt spint ökar risken för gengaspuffar. En tredje anledning var för torr ved. Moderna pannor är gjorda för ved med en fukthalt kring/strax över 20%.

En fråga jag undrade över var skorstenslängd och sugfläktpannor. Vissa tillverkare hävdar att det är ok med 4 - 4,5 m skorsten och andra att "det funkar nog med kortare än 7,5 meter men det är det vi rekommenderar...:rolleyes: Han jag pratade med idag sa att det går att elda sugfläktspannor utan skorsten! :confused: Jag kom mig inte för att fråga så mkt angående detta då men i efterhand undrar man ju varför i hela friden man rekommenderar ett visst skorstensdrag osv... Så klart måste ju röken ur pannan men om det inte är så noga? Kanske värre med en för lång och för smal skorsten?

Han sa vidare att det funkar med en 120 mm skorsten till en 35 kW panna men att det är bättre att gå upp till en 200 pipa om man bygger nytt och på ett enplanshus med ca 5 m skorsten. Man kan kanske justera draget med motdragslucka. (?) Fast jag tycker det verkar lite overkill med en 200 mm skorsten...fast är det inte ngn prisskillnad så...eller?

Nåja...ni har kanske några idéer? ;)

_ap_
bättre med ingen skorsten än en trång och kort är nog sant, utan skorsten "blåser"
ju röken i väg men har man en trång skorsten måste fläkten trycka ut gaserna och det är den inte gjord för.

150mm och 5m lång blir bra till dom flesta sugfläkts pannor.

Vad är det egentligen du undrar över?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.