22 275 läst ·
6 svar
22k läst
6 svar
Går pil att använda som ved?
Jag ska ta ner några pilar på en tomt i Skåne i höst. Har frågat grannarna om de vill ha det som ved i fall jag kapar upp det vid fällningen (klyva får de dock göra själva).
De verkar dock måttligt intresserade och när jag nu söker här så hittar jag inte ett enda inlägg om pil. Beror det på att pilved inte är lämpligt som bränsle?
Skulle hellre skänka bort det som ved än att betala återvinningscentralen för att ta hand om det...
De verkar dock måttligt intresserade och när jag nu söker här så hittar jag inte ett enda inlägg om pil. Beror det på att pilved inte är lämpligt som bränsle?
Skulle hellre skänka bort det som ved än att betala återvinningscentralen för att ta hand om det...
Nog går det att använda som ved.
Dock är ju pil inte ett särskilt vanligt vedträd.
Det kan finnas ett otal anledningar till att dina grannar inte är så sugna på att ta reda på dina stockar, och att det är just pilträd behöver inte vara ett av dem.
mvh
ATW
Dock är ju pil inte ett särskilt vanligt vedträd.
Det kan finnas ett otal anledningar till att dina grannar inte är så sugna på att ta reda på dina stockar, och att det är just pilträd behöver inte vara ett av dem.
mvh
ATW
Jag antar att pil endast är någorlunda vanligt i södra Sverige, men min fundering var närmast om det bara är det som gör att det inte verkar användas som ved.
Det finns t ex inte med i den här tabellen:
http://www.vedborsen.com/vedfakta.html
Är det möjligen så att det har någon annan stor nackdel som t ex:
- Tjärar mycket?
- Sotar mycket?
- Lågt värmevärde?
- Svårtorkat / hög fukthalt?
- Ger hög / låg rökgastemperatur?
Det finns t ex inte med i den här tabellen:
http://www.vedborsen.com/vedfakta.html
Är det möjligen så att det har någon annan stor nackdel som t ex:
- Tjärar mycket?
- Sotar mycket?
- Lågt värmevärde?
- Svårtorkat / hög fukthalt?
- Ger hög / låg rökgastemperatur?
Haha, nejdå de verkar inte speciellt lata. Vid närmare eftertanke så var det nog bara en jag pratade med och han var nog inte riktigt beredd på just den frågan.
Om det nu går att elda med så tänkte jag att jag kubbar träden och frågar grannarna eller sätter in en annons under bortskänkes på Blocket. Pilar växer ju mest på längden så det mesta blir inte tjockare än att det går att använda som vedträn direkt utan att klyvas. Dock måste det ju fortfarande torkas innan.
Ville dock undersöka först om det var någon idé att kubba eller om pil betraktas som skräpved. Är fortfarande inte riktigt säker.
Om det nu går att elda med så tänkte jag att jag kubbar träden och frågar grannarna eller sätter in en annons under bortskänkes på Blocket. Pilar växer ju mest på längden så det mesta blir inte tjockare än att det går att använda som vedträn direkt utan att klyvas. Dock måste det ju fortfarande torkas innan.
Ville dock undersöka först om det var någon idé att kubba eller om pil betraktas som skräpved. Är fortfarande inte riktigt säker.
Klicka här för att svara