1 796 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Funderingar kring vedanläggning
Hej, Vi har lite funderingar kring att bygga en vedanläggning.
Vilken panna ska man välja? Hade en Vedex 3000 med 3st 500 l. ack.tankar i vårt förra hus, var väl nöjd med den anläggningen, men funderar nu kring CTC v35 , Baxi , Atmos, Vedex 3300 eller Calmarpannan. Skulle vilja ha minst 2000 l. ack.tankar.
Har en gammal ctc kombi med 2 st 500 l. ack.tankar. Kan kanske använda dom och komplettera med 2 st till.(en med beredare) Eller är det mycket bättre värme ekonomi med större tankar.
Det är ju lite prisskillnader mellan dom nämnda pannorna. Är tex. baxis värd dom ca 14000kr mer än vedex 3300.
Vilken panna ska man välja? Hade en Vedex 3000 med 3st 500 l. ack.tankar i vårt förra hus, var väl nöjd med den anläggningen, men funderar nu kring CTC v35 , Baxi , Atmos, Vedex 3300 eller Calmarpannan. Skulle vilja ha minst 2000 l. ack.tankar.
Har en gammal ctc kombi med 2 st 500 l. ack.tankar. Kan kanske använda dom och komplettera med 2 st till.(en med beredare) Eller är det mycket bättre värme ekonomi med större tankar.
Det är ju lite prisskillnader mellan dom nämnda pannorna. Är tex. baxis värd dom ca 14000kr mer än vedex 3300.
Baxin har störr ved utrymme än vedexen.Bekvämligheten ökar med större vedutrymme.Det är som att köpa panna som att köpa bil.Bara du öppnar plånboken så kan du smeta på hur mycket utrustning o lull lull som helst...Sophie skrev:
Något som jag rekommenderar är att åka på någon mässa och titta på pannor, jag var t.ex. på Nordbygg och klämde och kände på de flesta. För mig gick Gaselle bort på det testet, Vedex lika så. Kvar var tillslut Baxi och Effecta, tillslut blev det den sistnämda. Jag tror att jag hade varit lika nöjd med Baxin dock. Men vad du gör så snåla inte på ackumulatorvolymen!
Klicka här för att svara