Jag har en modulskorsten med schamotterör och håller på att byta panna. Jag behöver råd för hur jag gör bäst för att ta upp ett hål i skorstenen för den nya rökstosen, som hamnar på ny plats.
Jag begriper att man kan använda vinkelslip för att skära upp yttermanteln, men sen blir det trångt inne vid röret och det blir väl svårt att kunna skära ut ett lämpligt hål där, särskilt i hörnen blir det säkert kvar en del gods.
Kan man bara knacka loss biten eller spricker rören?

Någon som har erfarenhet?

CUP

Är schamotterör lika skört som kakelplattor så spricker det nog,om du inte kan förborra.Annars finns det håltagnings firmor som kan borra med ett spetsborr.:)

Tack Knekten, men jag ska försöka klara det själv.
Jag ska även göra ett nytt hål för en dragbegränsare. Kanske man kan använda sticksåg för att såga ur hörnen eller möjligen tigersåg, när man väl fått hål på röret?

CUP

Det är bara att prova med tigersågen,i värsta fall om det spricker upp får du väl glidgjuta om skorstenen,det brukar sotarn se när han filmar skorsten på brandskyddskontrollen.:)

Jag har varit och köpt "pannkitt". Duger det att täta med i övergången mellan rökstosen och skorstenen.

P.S. Sätter in en Effecta Lambda så det blir väl inte så höga rökgastemperaturer.
D.s.

Man ska helst ha ett levande material (kommer inte ihåg vad det heter) mellan rökrör o skorsten,så att rökröret kan expandera fritt.:)

Rockwoll tex :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.