Jag planerar ett expansionskärl på vinden. Som jag förstått är det bäst att koppla röret till kärlet från den kalla sidan, nertill på ack-tanken med tanke på värmeförluster. Låter logiskt. Sedan behövs givetvis ett skvallerrör. som får gå ner till golvbrunnen i källaren. Så långt är jag med men nu har jag läst om att förutom detta så ska det också vara ett rör från den varma sidan, upptill på ack-tanken till expansionskärlet. Detta skall då inte transportera mycket vatten alls. Stämmer detta eller kan man skippa det?
Detta med parrafinolja låter vettigt. Jag läste en gång en förklaring om hur skvallerröret skulle utformas för att inte oljan skulle rinna ut men hittar inte igen det. Kan någon förklara eller rita en skiss?
MATS expansionsplaner
Detta med parrafinolja låter vettigt. Jag läste en gång en förklaring om hur skvallerröret skulle utformas för att inte oljan skulle rinna ut men hittar inte igen det. Kan någon förklara eller rita en skiss?
MATS expansionsplaner
Slutna kärl ska kopplas lågt, öppna brukar normalt kopplas högt så att ånga och luft kan ta sig ut. Med slutet kärl har man säkerhetsventil för att evakuera ånga om det blir övertryck och avluftningsventiler för avluftning. Det går antagligen bra att koppla ett öppet kärl lågt, men då får man tänka till lite extra gällande kokning/avluftning. Skulle nog koppla det "högt" om jag var dig, känns som om det är halva poängen med öppet kärl.
Grejen med att koppla mot botten är att reducera värmeförlusterna. Traditionellt kopplar man från toppen. Jag kollade lite på forumet och jag tror roke förklarade det rätt bra här; http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59476-hur-beraeknar-jag-storleken-pa-expansionskaerl.html
Det ser nog ut som att jag får dra två rör från källaren upp till kärlet. Om man inte kan lita på övertrycksventilen vid pannan?
MATS
Det ser nog ut som att jag får dra två rör från källaren upp till kärlet. Om man inte kan lita på övertrycksventilen vid pannan?
MATS
Hejsan!MEngström skrev:Jag planerar ett expansionskärl på vinden. Som jag förstått är det bäst att koppla röret till kärlet från den kalla sidan, nertill på ack-tanken med tanke på värmeförluster. Låter logiskt. Sedan behövs givetvis ett skvallerrör. som får gå ner till golvbrunnen i källaren. Så långt är jag med men nu har jag läst om att förutom detta så ska det också vara ett rör från den varma sidan, upptill på ack-tanken till expansionskärlet. Detta skall då inte transportera mycket vatten alls. Stämmer detta eller kan man skippa det?
MATS expansionsplaner
Jag bifogar en skiss på hur jag tycker man kan göra (och som jag har gjort)
Hävertspärren gör att kärlet, vid skvallring, inte töms ända ner till oljespärrens nederkant.
Oljespärren gör att oljan inte skvallras ut vid skvallring (det är bara oljan som ryms i oljespärröret som försvinner, men det är så lite så det behöver man inte bry sig om.)
Kokledningen anslutes ”väl över” skvallran eftersom det annars riskerar att spilla över hetvatten från pann/tanktopp till kärlet. Man behöver ansluta kokledningen ”väl över” skvallran eftersom vattnet i pann/tanktopp beter sig vildare och vill uppåt i kokröret när pannan är i full drift. Laddpumpens trycksättning gör också att nivån i kokledningen blir högre än i den annars bottenanslutna ytan i kärlet.
Därför måste kokledningen vara väl över skvallerrörsmynningen.
Själv fick jag, i efterhand, tillverka en förhöjningslyra till min kokledning eftersom jag, när jag tillverkade mitt kärl, inte kände till den extra nivåskillnaden som jag nyss beskrev.
I övrigt är mitt kärl helöppet i toppen och utan rör ut på yttertaket.
Om det någon gång skulle råka tokkoka så får det väl puffa lite ånga ut på förrådsvinden där mitt kärl hänger.
Men det har aldrig hänt ännu, man har ju, som vedeldare, lite koll på hur mycket man kan lassa in utan att det ska stormkoka.
Redigerat:
OK, den bilden var bra. Nu förstår jag T-rörets funktion. Jag blir nog tvungen att dra upp två rör genom huset då, ett från botten och ett från toppen av tanken. Känns jobbigt att borra genom bjälklagen, hitta rätt och lägga rör efter väggarna.
Vad jag förstått ska det från toppen vara grövre. Jag tror jag kör med 28 mm där och någon storlek mindre för den från botten. Skvallerröret kan jag nog dela på med det från köksspisens expansionskärl.
MATS
Vad jag förstått ska det från toppen vara grövre. Jag tror jag kör med 28 mm där och någon storlek mindre för den från botten. Skvallerröret kan jag nog dela på med det från köksspisens expansionskärl.
MATS
Redigerat:
Klicka här för att svara