T
TbLjp: Molle pannan har oxå ovala tankar http://www.mollepannan.nu/
3 svar · 2,2k läst
H
holmertz: 30 kW brännare är mycket sällan ute som begagnade. Fördel med ny kan vara att man har telefonsupport för olika problem om man installerar den själv.
3 svar · 1,8k läst
O
olle45: Hej alla Lite goda råd... Till er som går i kamintankar ! Ett bra tips är att alltid kontakta sotarmästaren och rådfråga honom om tips hur den tänkta placeringen kräver för skorsten! och vad han kräver för ett godkännande. i övrigt av installationen...om schakt behövs och regler för takgenomförning, takstege mm. Minnerit gillar sotaren som brandskydd mellan heta ytor och trä!
1 svar · 997 läst
S
solvalla: Har nu varit i kontakt med ESBE. De kände till problemet och skickade två nya blandningsventiler mot att jag skickade tillbaka de felaktiga. Har nu satt dit de nya och de ställer inte om sig själva. Detta efter att ha varit i kontakt med den lokala rörförsäljaren, en rörmokare och Rinkaby rör där jag köpt blandarna. Ingen hade någonsin hört om problemet. Passade också på att sätta
6 svar · 2,7k läst
T
timmpo: liten fråga till er som kör med omvänd förbränning med självdrag ... hur stor dimmension har ni på erat secundär luft spjäll ? då min panna är luckan modifierad på efter pellets brännare ( har inget spjäll) o har ingen aning om hur stort spjäll som krävs (Veto 30kw)
35 svar · 21,8k läst
·
O
olle45: Hej BiFuel Instabil förbränning skapar i detta fall overtryck i anläggningen därför blåser / puffar ut rök i alla otätheter. Kan liknas vid små explosioner som ger detta övertryck. Lite om dragbegränsare, motdragslucka som den också kallas. Säg att anläggningen går bäst emellan 15 till 20 Pa vid ved eldning ökar draget över vad pannan klarar av att förbränna skenar också
5 svar · 3,4k läst
L
Lymmeln: Hej, Vi kör med en Värmebaronen Pelletsbrännare till en CTC 1100 då pannan har ganska trånga rökgångar och brännaren bör klara ett visst mottryck. Detta har fungerat mycket bra i tre år nu och enda kruxet är som somelvis nämnde att det är litet askutrymme och pannan måste sotas ur rätt ofta. Jag brukar sota när mini behållaren av pellets är tom och måste fyllas, tror det är
3 svar · 5,6k läst
L
Lars K: Har jag fattat det rätt att det inte finns risk för legionella i slingor? Även om topptempen är under 50 grader? Vilka förutsättningar krävs för att legionella sa växa till?
15 svar · 4,9k läst
C
Carla: Kolla på soliduct.se, de har handledningar och material som du behöver Mvh Carla
1 svar · 831 läst
S
somelvis: Brinner gör det nog, man gör ju flis till värmeverk av energiskog, dvs snabbväxande pil.
6 svar · 22,3k läst
H
holmertz: Måste det inte vara syrafast material? Olegerat stål fungerar säkert bra som rökrör men i en skorsten blir det kondens.
5 svar · 13,1k läst
gadu^
gadu^: Är absolut ingen expert inom området, men tycker att du skall regla och bygga in tanken. Medans du bygger in den så kan du säkert isolera ännu mer...
1 svar · 1,9k läst
M
Matss: Rockwoll tex :)
7 svar · 1,7k läst
M
7 svar · 1,7k läst
slipperman
slipperman: När jag hade detaljfråga om brinnutrymme kring Iwabo-brännaren så ringde jag Naturenergi och pratade med Leif. Det var bl.a. den konsultationen som gjorde att jag köpte till distansflänsen för brännarsätet.
3 svar · 1,7k läst
giantvalley
giantvalley: Även om verkningsgraden är likadan i en panna utan lambda så är det en otrolig skillnad. Verkningsgraden är ju uppmätt under ultimata förhållanden med perfekt injusterad panna, jag tror knappast att man kan hålla angiven verkningsgrad så ofta i en panna utan lambdasond. Lambdastyrning gör ju att pannan alltid är optimalt justerad, okej den måste kanske vara perfekt sotad för att
3 svar · 4,6k läst
M
mikaelbe: Det verkar smidigt, inga problem att sota underifrån. Bra sida, tack.
3 svar · 4,1k läst
M
mekarmicke: Knackade bort stenen och innanför såg man ändträt på det intilliggande rumets tak samt att pipan stack iväg åt sidan, det var inte sotigt heller så det var vent. Det är ett proffs som ska installera men jag ville förbereda genom att ta upp ett hål i murstocken så han lättare kan lämna pris på installation. mvh
3 svar · 1,7k läst
·
M
mats111: Hej, är det någon som har testat Combiheats kombinerade pellets/ vedkamin Unicombi? Funderar på att byta kamin hemma och skulle vilja veta lite mer om den än det säljaren säger.
0 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Färgen beror väl på om torkningen är före eller efter pressningen och om det är bark med i spånet och lukten vilket träslag det är. Protte
1 svar · 962 läst
V
Ved?: Det känns som att det har gått åt mycket. Brännaren går igång varannan timme med 1,7sek matning på en roslagabrännare ( ca: 12 kW) och ctc 265 b och prpblem att få upp rökgastemperaturen..HJÄLP! :confused:
9 svar · 1,4k läst
V
Ved?: Jag har tagit ut baffelplåten mellan olja ved, det är det jag kan göra i pannan. Men andra som har samma kombination panna brännare måste ha i baffelplåten för att hålla nere rökgastemperaturen.
20 svar · 7,8k läst
M
MEngström: OK, den bilden var bra. Nu förstår jag T-rörets funktion. Jag blir nog tvungen att dra upp två rör genom huset då, ett från botten och ett från toppen av tanken. Känns jobbigt att borra genom bjälklagen, hitta rätt och lägga rör efter väggarna. Vad jag förstått ska det från toppen vara grövre. Jag tror jag kör med 28 mm där och någon storlek mindre för den från botten.
5 svar · 6,5k läst
·
H
holmertz: Ska du köpa nytt allting så finns det väl knappast någon uppsjö av alternativ. Brännare däremot finns det många fabrikat av. En lös brännare är främst avsedd att sättas i den gamla befintliga pannan. Titta på pellets.info där den här diskussionen har förts flera gånger. Registrera sig som medlem fungerar inte men de flesta frågor som kan ställas om pellets är redan ställda.
1 svar · 1,9k läst
_ap_
_ap_: När vattnet är som kallast. Hoppas dom satt en ventil mella kärl och system för att du ska kunna göra det trycklöst utan att tömma. Förtrycket justerar man när kärlet är tycklöst.
25 svar · 6,3k läst
·
P
pennta: ska man alltid stanna pumpen när man luftar? d har inte jag gjort....kanske d som är felet........:o
3 svar · 773 läst
H
Hatte: Det finns ju pelletskaminer som inte behöver skorsten.
2 svar · 2,4k läst
T
Tompa74: Någon som vet för- och nackdelar med Maga Turbo?
5 svar · 1,9k läst
V
Ved?: Nån som tror då?
1 svar · 871 läst
_ap_
_ap_: ska du spara på vikten är det nog 2mm mantel och 4mm gavel som gäller, ingen idé att sätta mer än 2mm i manteln, om man inte är risig svetsare. ;) Ett stag mella topp och botten är en god idé
12 svar · 7,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: här finns lite allmän info om vedpannor http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf
9 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.