Hej!

Jag håller på att installera min Atmos 50 och kommit fram till den elektroniska kopplingen av laddomat 21. Det är fortfarande inget vatten i systemet. Jag vet att laddomat ska kopplas till rökrörstermostat som är inbyggd i pannan för att styra laddomatpumpen. När jag gör enligt kopplingen i instruktionsboken så startar laddomat direkt om jag vrider ner rökgas termostaten för att starta pannan och stannar om jag vrider upp rökgas termostaten. Är det rätt. Fläkten starta dock inte, när startar fläkten? under eldningen eller?.

Kan någon hjälpa mig med en enkel beskrivning.

Tack

C
Ja, det är rätt. Ställer du termometern på tex 75 grader (så har vi det iaf) så startar den när temperaturen i rökröret kommer upp över 75 grader, och stannar när den kommer under. Ställer du den på 0 lär den gå hela tiden om inte du har ställt pannan utomhus över vintern.. ^^

Fläkten har jag ingen aning om..

Har iof. en calmar panna men prencipen är nog den samma. jag har ett start läge dår går fläkten igång. och når man kommit upp i arb. temp. så kan man slå över till drift. då går fläkten tills pantempen sjuker under ett angivet värde.

Tack cheetah1 och magic_gbg.

Jag känner mig mycket lungnare nu. Kanske någon kan svara på när fläkten bör startas. Jag har aldrig i hela mitt liv eldat med ved. Finns det någon användningsmanual som beskriver steg för steg hur man eldar med Atmos. Jag har fått med panna en instruktionsbok som inte är tillräckligt bra. Jag tänker fylla på vattnet om två dagar. Mitt system består av:

-Atmos 50 S
-Två Acc tankar 1500 L, total 3000 L
-Laddomat 21
-Expkärl 400 L
-Cirkulationspump
-olika typer ventiler+ alla andra tillbehör

Fläkten ska startas innan du tändet och gå tills pannan brunnit ut, borde finnas en startknapp nånstans. Finns även ett överhettningsskydd som stoppar fläkten om det blir för varmt.

Det finns bara en grön knapp med symbol 1-0 för att starta/stänga hela pannan och en säkringsknapp. Det finns även två svarta vridknappar för rökgastermostat och operatertermostat.

_ap_
både fläkt och laddomat ska väl starta ner man vrider ner rökgastermostaten,
sen gör man upp eld och väntar tills rökgaserna blivti varma då vrider man upp rökgastempen till lämpligt läge ca 100-140*.
När tempen går under det värdet är brasan slut och pannan stannar.

ingen knapp för att öppna luckan?

_ap_
så att fläkten startar?
Nopp..

Tack för svaret. Det tämmer att både fläkt och laddomat startar när jag vrider ner rökgastermostaten. Jag gick ner tll pannrummer och provade imorse. Hur lång tid ungefär behöver jag vänta tills rökgaserna blivti varma så att jag vride upp rökgastempen. När stannar fläkten då?

Pumpar som den i Laddomaten får absolut inte köras utan vatten...

_ap_
Hosseal skrev:
Tack för svaret. Det tämmer att både fläkt och laddomat startar när jag vrider ner rökgastermostaten. Jag gick ner tll pannrummer och provade imorse. Hur lång tid ungefär behöver jag vänta tills rökgaserna blivti varma så att jag vride upp rökgastempen. När stannar fläkten då?
De beror på hur fort du får upp bra fart i brasan, så fort rökgastempen är över ca 100-140*
vrider du upp ratten till det värdet.
Stannar fläkten redan vid typ 80* får du vänta längre.
Fläkten stannar när brasa är slut och rökgaserna sjunker
under det inställda värdet typ 100-140*

Hur lång tid ungefär behöver jag vänta tills rökgaserna blivti varma så att jag vride upp rökgastempen. När stannar fläkten
På min Atmos så tar det i snitt ca4-5 min innan jag har ca 100-120 gr på rökgastermometern och då brukar jag ställa upp ratten till drift. Men om man misslyckas med att tända och inte får fart på elden så kan det ta betydligt längre tid.Denna lösning är inte den bästa.Atmos borde sätta ett relä med hållkrets i stället.

Hur ser jag rökgastemperaturen, det finns ingen rökgastermometern i ATMOS . Installerar ni rökgastermometer i era pannor och isf var?

Tonbbe!
Vad menar du med "då brukar jag ställa upp ratten till drift"

C
Hosseal: Rökgastermometer kan exempelvis köpas på clasohlson för typ 200 spänn tror jag, monteras i rökröret ungefär en rökrörsdiameter från utloppet från pannan.

När rökgaserna är uppe i temp vrider du upp ratten till lämpligt driftläge. Vi brukar köra på 75 grader, men det går att ha lite högre också, det beror på pannans konstruktion.

Hmm, man kanske skulle konstruera en hållkrets till laddomaten.. :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.