Ved, Pellets, Flis
JanneL: Tycker det verkar som något fel på draget i pannan. Röken borde dra ut. Har kajor byggt bon i skorsten? Den som installerat brännaren borde ta sig en titt på den igen. Kan det vara så att den inbyggda fläkten i brännaren har lagt av?
Ullis-husägaren: Vet om att detta är ett gammalt forum.. Är det någon som vet hur mycket det kostar att få en "rökgasfläkt" installerad???
olle45: Jag fick ett svar i från en äldre sotarmästare till ett varför stentaket försvan ifrån skorstenarna på 50 - 60 talet.... Jo vist kan ett stentak vara till besvär vid sotning, men allt går att lösa på ett bra sätt. Det var helt enkelt så att problem kunde uppstå genom att rök ifrån värmekällan kunde sugas ner i ventilations kanal / kanaler ocg ställa till olägenhet! Denna
magic_gbg: Använd hellre 1 stor tank mot flera små. max två en tekniktank och en till. Smaken är som baken. det är väl som att fråga vilken bil som är bäst.
roggla: Hej. behöver lite hjälp med en gammal vedpanna från 57 som satt i huset vi köpt (ctc serie 250 heter den) tänkte kolla om det e någon här som har nån sån..el om det e någon som vet om det går att sätta ack tank till den och isåfall vilken storlek?? visseligen så kanske det e dumt att kosta på den för mycket på sikt så blir det jordvärme men när den redan sitter där så e det
magic_gbg: Var den klyvd den som du fick hem? sedan kan det ju vara som så att han som säljer kör med lite plus meny för att inte det skall bli något gnäll
elmont: Om du menar för framtida brandtätning så är det inga problem, finns många sätt att "brandsäkra" hål i väggar
olle45: Tips och råd när det gäller fläkt till öppen spisinsats... Viktigt !! För att alltid vara säker att dödligt farlig luktfri koloxid inte läcker ut med luften ska alltid fläkten monteras tryckande !! Tvärströms och tangental fläkt går tystast av alla typer av flätar... Från 100m³ / h till 300m³ är lämplig luftmängd... Hur då montera in en fläkt.... Detta bestäms av det
olle45: Hej alla Lite om rätt eller fel placering av rökgastermometern! Ur brand och skorstenens säkerhet är, EFTER dragbegränsaren den rätta placeringen!!! Men om vi vill veta pannans rökgastemperatur är före dragbegränsaren helt rätt !!! Utan en dragbegränsare skenar draget vilket medför oönskat starkt drag som i sin tur ger ökad rögastemperatur, oönskat starkt drag medför också att
cheetah1: [citat] Så är det nämligen inte gjort hos oss, vi har två 750l tankar, och den ena, som bägge rören ligger närmare, är i princip klar när termometern i mitten på den andra börjar röra sig...
olle45: Lite tips ! Vilken typ av såg klinga som behöver skärpas, bestämmer val av verktyg för slipning. Lättast är att använda en vanlig plattfil för att vässa klingan och då skall klingan inte ha tänder med hårmetall eller inte ha spetshärdning...då de är för hårda för att filas! Om nu klingan går att fila, filas varanan tand var sitt håll... Nästa är skränkning, varför det
vedeldaren: [citat] Jag har nog ca 2 m över luckan till toppen. Det finns färdiga luckor att köpa som säkert passar att mura in. Kolla med din sotare så att dom tycker att det är en bra ide.
stedevil: Vad jag sett så går keramiken till Baxi lös på i varje fall det dubbla. V33 har jag inte sett nått pris på, men antar att om tillverkaren bemödar sig med att hålla reservdelspriser hemliga på sin hemsida från presumptiva kunder så är det ju nog inte direkt gratis.
JBa: Jag skulle inte placera kaminen i sovrummet, dels av ljudet men ffa av värmen. Även de mindre kaminerna med snåleldning kommer göra rummet allt för varmt för att sova behagligt. Om du absolut vill ha en kamin där kan jag rekommendera en pelletskamin som inte har någon fläkt eller matarskruv, HWAM Elements. Dock verkar det vara borta från marknaden men ryktet säger att den kommer åter.
gillis018: Kan tänka mig att det blir lite bökigt. För att få i & ur turbulatorer, samt att rengöra konvektionsrören krävs det lite takhöjd. Jag har 2.08m i pannrummet & tycker det är på gränsen.
prototypen: Jag tycker man ska sätta pumpen på returen, den kommer att går lite kallare då. Suga eller trycka, det är ju ingen brandspruta så det blir inga problem med undertryck. Protte
mmmmagnus: Jag har liknande funderingar. Skulle man kunna använda vedspisen för att hjälpa till med uppvärmningen av en ackumulatortank? Och vad skulle detta kunna ge för effekt (tänkte kosta på en renovering av spisen först)? Skulle ingreppet behöva bli kostsamt?
2an: Jodå även nya pumpar fastnar, En kompis installerade en ny anläggning april -06 o i mitten på maj stängde han av alla pumpar o dessa satt fast när det va dags för värme igen på hösten.. Därimot är det inget märkvärdigt att pilla igång den igen..
Ved?: Jag har en Roslagsbrännare och har med 8mm pellets en vikt av 210 gram under en tidtagning av 6 minuter, med 15 sek. intervall och 1.7sek. matning. Finns det nån som har vägt och kollat vad ni har för vikt som atas till brännaren, så man kan jämföra?
Eddi Thomason: Fick inte rökgastermometern igår så den kommer väl på måndag först. Sedan lyfte jag av brännaren och tittade lite på askan och det är ganska svart och många svarta småbitar pellets kvar, så mer fläkt är det som gäller! Nästa proveldning på mån eller tis :)
pr95: Den optimala vedinstallationen av roke läs och ta lärdom av många olika lösningar mvh pr95
Masse/Blekinge: Förhållandet mellan tankarna är ju att de stora är högre än tekniktanken. Jag tänkte att iom. tillopp för shunt ligger på "ladd"stammen så får höjdskillnaden bara betydelse när shunten stryper. Detta avser värme. När det gäller vv beredning kanske det blir ett större problem. En tanke jag har för att eliminera detta är att kanske ansluta laddningen till tekniktanken på sidan i
tomas w: Patronerna sitter idag i den gamla 1300l tanken, men jag ska flytta över dem till den lilla tanken istället så att när jag väl använder dem så ska jag stänga av den stora och bara köra den lilla tanken, jag inbillar mig att det är bättre rent driftsekonomiskt... Tanken är också att bara köra den lilla tanken på sommaren mot solpanelen, men man kan ju ändra sig om man får andra
Masse/Blekinge: [citat] Hur är det med liggande tankar egentligen, kan man få en effektiv aläggning med tanke på skiktningen. Behöver man isåfall tänka om vid inkopplandet av tankarna. Jag har nämligen två 500 liters liggande. Är det värt jobbet med liggande?:rolleyes:
petzon: Nu har jag fått in fler offeter och de bekräftar minn misstanke att första offerten var för dyr. Bästa offerten är på 62800:- , precis samma grejor. En annan offert ligger på 61500:- men då ingår inte cirkpump, troligtvis inte heller shuntstyrning (offerten otydlig) men bortforsling av panna och övrigt skrot. Skrotet tillfaller installatören. Hur är det med skrotvärdet på en panna
davvethepirate: Tjenare. Skorstenen är nysotad. Sotarn var här bara för någon vecka sen. Tilluften är också ok har ett hål på 20*20cm. Jag skall ta och mäta lite tid på vad det tar att ladda mina tankar (1500l) så kanske vi kan räkna ut om det är rimligt eller inte.