7 341 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Installera pelletsbrännare
Hej!
Har en panna från 1968 av märke Aquator som idag eldas med olja, men jag ska nu installera en pelletsbrännare av märke Roslagsbrännaren.
Någon som har erfarenhet av att installera pelletsbrännare???
Luckan där oljebrännaren sitter är runt, men pelletsbrännaren är fyrkantig!!!
Har en panna från 1968 av märke Aquator som idag eldas med olja, men jag ska nu installera en pelletsbrännare av märke Roslagsbrännaren.
Någon som har erfarenhet av att installera pelletsbrännare???
Luckan där oljebrännaren sitter är runt, men pelletsbrännaren är fyrkantig!!!
När vi fick pelletsbrännare installerad (vi gjorde det alltså inte själva, som jag antar att du tänker göra) bytte montören ut den plåt som oljebrännaren tidigare satt på och ersatte den med en ny, som passade pelletsbrännaren. Plåten är väl en 7-10 mm tjock och ca 30x30 cm stor. Ganska enkelt - hade nästan kunnat göra det själv!
Vår källare luktar lite rök när brännaren går, inte så det stör men så det känns. Värre är det när man startar upp den från kallt läge (det är inte så ofta), då börjar det pyra i brännarkoppen innan draget tagit fart i skorstenen med resultatet att det ryker in ganska bra. Hos oss beror det förmodligen på att brännaren har en fläkt för tilluft så det skapas övertryck i pannan innan skorstensdraget fått fart. Jag har inga planer på att skaffa en rökgasfläkt för att lösa det, tycker att det är ett mindre problem. Det jag gör nu är att jag, om jag nån gång kallstartar, slänger i en bit tidningspapper i vedkammaren (har en dubbelpanna), då får jag igång draget innan det börjar ryka.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har själv en gammal panna (från 1963) men har dock ett annat fabrikat på min brännare. Det luktar aldrig någon rök hos mig. Kolla så att det är tätt mellan alla luckor och pannan. Det ska definitivt inte behöva lukta rök om man eldar med pellets.marc skrev:
Problemet med rökluckt är om draget är för dåligt vilket oftast är då man gör kallstart/på sommaren då det är varmt ute, Blir det stora problem så måste en rökgasfläkt installeras.._Krister_ skrev:
vilken aquator panna är det ???
letar info om min, som är en aquator 210, tänkte byta ut oljebrännaren till en pellets, men har inte hittat någo direkt info om pannan...
har det funkat bra med din installation ??
letar info om min, som är en aquator 210, tänkte byta ut oljebrännaren till en pellets, men har inte hittat någo direkt info om pannan...
har det funkat bra med din installation ??
Vet om att detta är ett gammalt forum..
Är det någon som vet hur mycket det kostar att få en "rökgasfläkt" installerad???
Är det någon som vet hur mycket det kostar att få en "rökgasfläkt" installerad???
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden