Jag har problem att få upp rökgastemperaturen högre än 140-150 grader,pannan är ctc 265b med RB -total andra på forumet med sammapanna och brännare verkar ha för hög temp, vad ska jag göra för att höja den? Kondensproblem.

Ingen RB fantast?

För blöt ved, fel luft inst sek,primär, dåligt självdrag. har du drag stabilisator?

snaggletooth skrev:
Släng ut fråga här också så kanske du får svar:
[länk]
Jag har försökt bli medlem där länge utan framgång. Men många av dom
som är på pelletsinfo finns även här .

magic_gbg skrev:
För blöt ved, fel luft inst sek,primär, dåligt självdrag. har du drag stabilisator?
RB-total är en pelletsbrännare, men förutsättningen är givetvis torr pellets och rätt luft mängd.
Jg har drag stabilisator, men får ännu lägre rökgastemperatur när den öppnar.

Redigerat:
Nån som vet om jag får högre förbrännings temp om jag lägger chamottesten i botten på förbränningsrummet?

Har du tätat ordentligt i pannan så det inte läcker in luft, alltså tilluft till förbränningen, nånstans? Borde räcka att stänga alla luckor samt att brännarens fastsättning är tätad. Det är brännaren som med sin fläkt själv skall reglera lufttillförseln. Kan du reglera effekten på brännaren? Höjer du effekten blir det varmare rökgaser helt enkelt. Ser röken bra ut, dvs helst nästan ofärgad rök?

Varför vill du ha högre temperatur? Normalt sett vill man ha så låg temp som möjligt, dock ändå tillräcklig för att värma upp skorstenen så att den inte vittrar sönder...

150 grader låter utmärkt! Hög verkningsgrad och lite värme för kråkorna :)

Jag har en RB-brännare och har med hjälp av att sätta dit turbulatorer för pelletsbränning och genom att minska effekten fått ner rökgastemperaturerna till samma nivå som du.

Redigerat:
Fast om han har kondens i skorstenen är det väl inte så bra. Man borde väl ha en 70 grader på rökgaserna vid utloppet av skorstenen. Men så svalt som möjligt sparar energi helt klart.

Ah, slarvade när jag läste, nu ser jag att det är just problem med skorstenen det handlar om... Då är det nog som mikaelbe säger, att öka effekten (matningen), som är det enklaste. Det gör man enkelt på RB-brännaren genom att öka tiden som brännaren matar pellets varje gång. Ändra dock inte intervallet (tror det ska vara var 15:e sekund)!

Jag har försökt med att höja matningen. men jag får en massa förkolnade pellets i askan.Askan är förövrigt lite grovkornig.Röken ser bra ut.

Hur många sekunders matning har du nu och vad har du laborerat med?

Jag har nu 1.7sek, och jag har provat upp till 3,5sek.

1,7 är ganska lågt och 3,5 är mycket högt. Får du inte lite högre temp men ändå bra förbränning om du ökar till tex 2,5?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.