7 832 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Låg rökgastemperatur
Sida 1 av 2
Jag har problem att få upp rökgastemperaturen högre än 140-150 grader,pannan är ctc 265b med RB -total andra på forumet med sammapanna och brännare verkar ha för hög temp, vad ska jag göra för att höja den? Kondensproblem.
Släng ut fråga här också så kanske du får svar:
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=5
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=5
Har du tätat ordentligt i pannan så det inte läcker in luft, alltså tilluft till förbränningen, nånstans? Borde räcka att stänga alla luckor samt att brännarens fastsättning är tätad. Det är brännaren som med sin fläkt själv skall reglera lufttillförseln. Kan du reglera effekten på brännaren? Höjer du effekten blir det varmare rökgaser helt enkelt. Ser röken bra ut, dvs helst nästan ofärgad rök?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Varför vill du ha högre temperatur? Normalt sett vill man ha så låg temp som möjligt, dock ändå tillräcklig för att värma upp skorstenen så att den inte vittrar sönder...
150 grader låter utmärkt! Hög verkningsgrad och lite värme för kråkorna
Jag har en RB-brännare och har med hjälp av att sätta dit turbulatorer för pelletsbränning och genom att minska effekten fått ner rökgastemperaturerna till samma nivå som du.
150 grader låter utmärkt! Hög verkningsgrad och lite värme för kråkorna
Jag har en RB-brännare och har med hjälp av att sätta dit turbulatorer för pelletsbränning och genom att minska effekten fått ner rökgastemperaturerna till samma nivå som du.
Redigerat:
Ah, slarvade när jag läste, nu ser jag att det är just problem med skorstenen det handlar om... Då är det nog som mikaelbe säger, att öka effekten (matningen), som är det enklaste. Det gör man enkelt på RB-brännaren genom att öka tiden som brännaren matar pellets varje gång. Ändra dock inte intervallet (tror det ska vara var 15:e sekund)!