2 720 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Blandningsventil ställer om sig
Har precis installerat ett nytt vedsystem med ackumulatortank och förvärmningsslinga och varmvattenslinga. Varmvattnet har jag kopplat enligt följande: http://www.stocksbroenergi.se/media/2488/solved.jpg. På ingående kallvatten (före första blandaren) har jag ett ventilrör med avstängning, backventil och säkerhetsventil. Som blandare använder jag ESBE VTA323.
Problemet jag har är att även om jag ställer in ventilerna på 53 och 55 grader så ställer de om sig till 65. Man kan se hur de skruvar upp sig och det är trögt att skruva igen dom. Det verkar ske när man har spolat vatten genom slingorna. Samtidigt börjar det droppa ur säkerhetsventilen. Har funderat på om det blir tryckökning när det 8 gradiga vattnet ska värmas till 80 grader i slingorna när man slutat spola.
Vad är det jag har missat? Saknar jag något som minskar på trycket när vattnet värms eller är det inte alls det som är problemet? Har jag kopplat ventilröret på fel ställe? Använde inte backventilerna som följde med blandarna.
Problemet jag har är att även om jag ställer in ventilerna på 53 och 55 grader så ställer de om sig till 65. Man kan se hur de skruvar upp sig och det är trögt att skruva igen dom. Det verkar ske när man har spolat vatten genom slingorna. Samtidigt börjar det droppa ur säkerhetsventilen. Har funderat på om det blir tryckökning när det 8 gradiga vattnet ska värmas till 80 grader i slingorna när man slutat spola.
Vad är det jag har missat? Saknar jag något som minskar på trycket när vattnet värms eller är det inte alls det som är problemet? Har jag kopplat ventilröret på fel ställe? Använde inte backventilerna som följde med blandarna.
Medlem
· Östergötlands län
· 4 inlägg
Har tyvärr inget svar på din fråga men väl en undran. Hur kommer det sig att du har returen från radiatorslingan kopplad mitt på tanken?
Det blir en rätt drastisk tryckökning, det är därför man har en säkerhetsventil där. Kan för övrigt inte ens se den utritad på schemat? Vad har du för tryck på den säkerhetsventilen? Finns det nåt datablad på blandningsventilerna där det står vilket tryck dom klarar?
Har nu varit i kontakt med ESBE. De kände till problemet och skickade två nya blandningsventiler mot att jag skickade tillbaka de felaktiga. Har nu satt dit de nya och de ställer inte om sig själva.
Detta efter att ha varit i kontakt med den lokala rörförsäljaren, en rörmokare och Rinkaby rör där jag köpt blandarna. Ingen hade någonsin hört om problemet.
Passade också på att sätta dit backventilerna som följde med blandarna så att de motverkar självcirkulation i slingorna.
Detta efter att ha varit i kontakt med den lokala rörförsäljaren, en rörmokare och Rinkaby rör där jag köpt blandarna. Ingen hade någonsin hört om problemet.
Passade också på att sätta dit backventilerna som följde med blandarna så att de motverkar självcirkulation i slingorna.
Klicka här för att svara