3 958 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Antal inlägg i Atmos 35kw
Tar man in den några dagar innan det är dags att elda sjunker fukthalten ytterligare,
under 15% är kanske onödigt att torka men ju mindre vatten man behöver värma bort destå bättre nyttoeffekt .
I våras klöv jag 2012 års förbrukning ved blir inte sämre bara den lagras rätt.
under 15% är kanske onödigt att torka men ju mindre vatten man behöver värma bort destå bättre nyttoeffekt .
I våras klöv jag 2012 års förbrukning ved blir inte sämre bara den lagras rätt.
Om veden i min panna är både extremt torr och dessutom väldigt fint kluven så tenderar min panna att övertända och då går det åt extra ved.
Jag tycker att tråd skaparen ska kolla att pannan inte är full av tex kära och det skulle vara bra att veta vad han har för rökgastemp.Två i lägg i ett 140 l vedutrymme låter mycket nu när det inte går åt så mycket till huset.
Atmos rekomenderar upp till 2500 l och min 1500 l jag tycker nog att den skulle värma 1500 l på runt ett ilägg om pannan funkade bra.
Kolla rök temp?
Konvektions delen tjära mm?
Drag i skorsten?
Övertänder den?
Och givetvis bränsle kvalitén?
Ps om du hittar något fel så skriv här för att lära andra.
Jag tycker att tråd skaparen ska kolla att pannan inte är full av tex kära och det skulle vara bra att veta vad han har för rökgastemp.Två i lägg i ett 140 l vedutrymme låter mycket nu när det inte går åt så mycket till huset.
Atmos rekomenderar upp till 2500 l och min 1500 l jag tycker nog att den skulle värma 1500 l på runt ett ilägg om pannan funkade bra.
Kolla rök temp?
Konvektions delen tjära mm?
Drag i skorsten?
Övertänder den?
Och givetvis bränsle kvalitén?
Ps om du hittar något fel så skriv här för att lära andra.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden