Köpte nyligen en braskamin från Jydepejsen. Efter en kvälls användning är glaset helt sotigt och måste rengöras med kraftiga rengöringsmedel för att bli klart igen. Visst förstår jag att glasdet blir sotigt men att det kräver rengöriong varje gång man använt kaminen känns lite ofta, eller har jag fel?

Se bild på kaminen..

bild

Då snåleldar du...:D

Tricket är att öppna spjället och elda på ordentligt och inte låta det ligga och pyra för då sotar det på glaset.
Eller om du eldar med sur ved...

//Daniel

Redigerat:
Och istället för dyra rengöringsmedel: Ta en bit fuktigt hushållspapper och doppa i askan. Gnugga sedan detta på glaset. ;)

... och släng papper in i kaminen, eldas upp i nästa brasa :).

och städda inte kliniskt rent i kaminens botten - en lager aska isolerar bra mot underlaget och brasan tänds något lättare/snabbare nästa gång.

Flytta glöden närmare glaset så glasytan blir ordentligt varm och tjäran har mindre chans att kondensera på glasets kalla yta. Man kan bränna av sot och tjära åtminstånde mitt i glaset när man flyttar glöden närmare. Sidor och hörn är svåra att värma upp och hålla rent på det sätt och det blir ALLTID beläggningar där. Glasdörrar på en kamin ser aldrig ut som i butiken när den används :).
Lyd Immobils goda råd så blir rengöringen miljövänligt lätt :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.